Podmiotowość
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(2)
nieokreślona
(2)
Placówka
Czytelnia dla Dorosłych
(2)
Autor
Adamczuk Elżbieta
(1)
Adamowska Lucyna
(1)
Cudak Henryk (1940- )
(1)
Czerepaniak-Walczak Maria (1947- )
(1)
Duraj-Nowakowa Krystyna (1945- )
(1)
Kamińska Anna (1973- )
(1)
Kantowicz Ewa
(1)
Kawczyńska-Butrym Zofia (1939- )
(1)
Kawula Stanisław (1939-2014)
(1)
Komorowska Marta (socjolog)
(1)
Konarzewska Anna
(1)
Kotlarska-Michalska Anna
(1)
Kromolicka Barbara (1960- )
(1)
Kucharek Mariusz
(1)
Kuchcińska Maria (pedagog)
(1)
Marynowicz-Hetka Ewa (1946- )
(1)
Marzec-Holka Krystyna
(1)
Musielewicz Adam
(1)
Olubiński Andrzej (1950- )
(1)
Piekarski Jacek (nauki społeczne)
(1)
Pilch Tadeusz (1939- )
(1)
Rutkowska Anna (pedagog)
(1)
Saran Jan (1938- )
(1)
Sałustowicz Piotr (1944- )
(1)
Smolińska-Theiss Barbara (1949- )
(1)
Sobkowiak Urszula (1946- )
(1)
Sowa Józef (1939- )
(1)
Sołtysiak Teresa (1952- )
(1)
Stochmiałek Jerzy
(1)
Szempruch Jolanta
(1)
Trempała Edmund (1927-2011)
(1)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Szkoły średnie
(1)
Wychowawcy
(1)
Temat
Powieść polska
(3282)
Powieść amerykańska
(2914)
Kobieta
(1503)
Powieść angielska
(1485)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1248)
Podmiotowość
(-)
Rodzina
(1117)
Powieść młodzieżowa polska
(992)
Język polski
(948)
Przyjaźń
(861)
Poezja polska
(686)
Dziecko
(679)
Miłość
(644)
Literatura dziecięca polska
(604)
Poezja dziecięca polska
(575)
Polska
(539)
Powieść francuska
(536)
Literatura polska
(533)
Bajkoterapia
(507)
II wojna światowa (1939-1945)
(494)
Wojsko
(485)
Powieść niemiecka
(478)
Tajemnica
(474)
Wychowanie przedszkolne
(462)
Relacje międzyludzkie
(450)
Zwierzęta
(450)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(442)
Pisarze polscy
(412)
Młodzież
(398)
Uczniowie
(390)
Wychowanie w rodzinie
(390)
Nauczyciele
(373)
Historia
(368)
Rodzeństwo
(364)
Wojna 1939-1945 r.
(363)
Dzieci
(354)
Powieść młodzieżowa angielska
(352)
Wychowanie
(345)
Książka mówiona
(323)
Uczucia
(323)
Nastolatki
(320)
Śledztwo i dochodzenie
(315)
Żydzi
(310)
Opowiadanie polskie
(309)
Sekrety rodzinne
(300)
Matematyka
(292)
Dziewczęta
(285)
Życie codzienne
(284)
Magia
(283)
Filozofia
(279)
Powieść rosyjska
(274)
Małżeństwo
(273)
Sztuka
(267)
Trudne sytuacje życiowe
(260)
Psy
(259)
Nauczanie początkowe
(258)
Szkolnictwo
(256)
Policjanci
(255)
Internet
(249)
Pamiętniki polskie
(249)
Dramat polski
(247)
Kultura
(236)
Powieść dziecięca polska
(236)
Język angielski
(229)
Ludzie a zwierzęta
(229)
Polacy za granicą
(224)
Terroryzm
(224)
Polityka międzynarodowa
(223)
Boże Narodzenie
(222)
Matki i córki
(222)
Zabójstwo
(221)
Psychologia
(217)
Pedagogika
(210)
Przyroda
(209)
Zarządzanie
(209)
PRL
(207)
Unia Europejska
(201)
Nauczanie
(200)
Wsie
(199)
Władcy
(199)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(197)
Przedsiębiorstwo
(194)
Psychoterapia
(192)
Wakacje
(191)
Politycy
(185)
Fizyka
(184)
Literatura
(183)
Osoby zaginione
(183)
Wybory życiowe
(181)
Publicystyka polska
(177)
Chłopcy
(176)
Podróże
(174)
Geografia
(173)
Dziadkowie i wnuki
(168)
Narkomania
(166)
Śmierć
(166)
Dziennikarze
(165)
Samorząd terytorialny
(165)
Policja
(164)
Przestępczość zorganizowana
(163)
Polityka
(160)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Francja
(1)
Gatunek
Materiały konferencyjne
(1)
Opracowanie
(1)
Podręcziki akademickie
(1)
Poradnik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Psychologia
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 304-315.
Właściwym celem książki Wrażliwość a podmiotowość. Teoria Emmanuela Lévinasa i praktyka Janusza Korczaka Anny Kamińskiej jest rekonstrukcja rozproszonej, niesystematycznie zarysowanej, ukrytej za niesłychanie nowatorskim językiem, kategorii wrażliwości. Metodą podjętych badań jest studiowanie, analizowanie, interpretowanie oraz porównywanie tekstów Lévinasa i Korczaka. Praca składa się z dwóch części.
W pierwszej, poświęconej Lévinasowi, autorka stara się najpierw wypracować, ujęte w różnorakich kontekstach, pojęcie wrażliwości, potem zaś pojęcie podmiotowości, aby wykazać w końcu, że wrażliwość jest podstawowym warunkiem podmiotowości.
Natomiast w części drugiej ukazuje dzieło życia, działalności i twórczości Janusza Korczaka jako antycypację Lévinasowskiej idei podmiotowości jako wrażliwości.
Część lévinasowska składa się z trzech głównych rozdziałów: Rozdział pierwszy, "Lévinasowskie pojęcie wrażliwości zawiera analizy dotyczące różnych aspektów wrażliwości: wrażliwości ontologicznej, zmysłowej wrażliwości na świat, metafizycznej wrażliwości na Boga, oraz etycznej wrażliwości na drugiego człowieka. Autorka analizuje trzy aspekty wrażliwości zmysłowej: odczuwanie własnej przyjemności i radości w relacji podmiotu do świata jako bezosobowego żywiołu, odczuwanie własnego bólu, oraz odczuwanie bólu innego człowieka umożliwiające poświęcenie siebie. Wyodrębnia także doświadczenie śmierci, doświadczenie cierpienia oraz doświadczenie rozkoszy, jako relacji z wrażliwością drugiego człowieka. W podrozdziale "Metafizyczna wrażliwość na Boga analizuje doświadczenie Boga w relacjach międzyludzkich, ateizm jako rodzaj metafizycznej wrażliwości oraz "szaleństwo etycznej nadwrażliwości. W drugim rozdziale lévinasowskiej części Kamińska stara się wyklarować "Lévinasowskie pojęcie podmiotowości. Aby dowieść, iż wrażliwość istotnie warunkuje podmiotowość człowieka, postanowiła autorka odnieść ją do konkretu ludzkiej egzystencji.
Temu służy ostatnia część pracy: "Dzieło Janusza Korczaka antycypacją Lévinasowskiej idei podmiotowości jako wrażliwości. W pierwszym rozdziale korczakowskiej części pracy, zatytułowanym "Przeczucie zagłady, wykazuje, iż etyczna wrażliwość Korczaka, będąca przeczuleniem na obojętność wobec ludzkiego cierpienia, na wiele lat przed II wojną światową pozwoliła mu przeczuć zbliżanie się zła, o którym znacznie później pisał Lévinas. W rozdziale tym stara się dowieść, iż nie wystarczy myśleć, aby być człowiekiem, że rozum obojętny na cierpienie drugiego, może okazać się zbrodniczy, oraz, że etyczna wrażliwość na innego kształtuje nie tylko własne człowieczeństwo, ale również oblicze świata. W dwóch następnych rozdziałach: "Dziecięcy pokój stan dzieciństwa jako Lévinasowskie il y a oraz "Stan dzieciństwa jako Lévinasowskie rozkoszowanie się, zestawia Kamińska biografię i twórczość Korczaka z filozofią Lévinasa oraz z filozofią Gastona Bachelarda, wykazując, iż Lévinasowskie przeczulenie z powodu nieusuwalności istnienia oraz jego idea rozkoszowania się (la jouissance) uzupełnia się z Bachelardowską "poetyką marzenia i wpisuje się w podmiotowość Janusza Korczaka. Filozofia Gastona Bachelarda pomaga zrozumieć, w jaki sposób lévinasowska kategoria il y a zarówno w znaczeniu wrażliwości jako konieczności i bolesności istnienia, jak i w znaczeniu wrażliwości jako żywiołu rozkoszowania się zrealizowała się w życiu Korczaka. Niemożność zrozumienia świata ma wymiar zarówno negatywny, jak i pozytywny. W kolejnych trzech rozdziałach przedstawia Kamińska, jak życie Korczaka potwierdza w praktyce teorię Lévinasa dotyczącą samotności, cierpienia, śmierci i samobójstwa, oraz wrażliwości na Boga. W rozdziale "Wrażliwość na innego pokazuje, iż Korczak jest przykładem Lévinasowskiego podmiotu etycznej wrażliwości. W rozdziale "Inny we mnie jako dziecko we mnie dowodzi, iż podmiotowość Korczaka jest szaleństwem etycznej nadwrażliwości. W rozdziale ostatnim: "Urzeczywistnianie etyki poprzez czyn, wskazuje, iż dobroć, o której pisze Lévinas nie może być tylko biernością, ale wymaga odwagi i siły, gdyż Lévinasowska etyka urzeczywistnia się poprzez heroiczny czyn, który realizuje się na przekór złu. Życie i śmierć Korczaka to dowód możliwości realizacji Lévinasowskiej idei człowieka zdolnego przekroczyć wrażliwość na siebie samego w stronę wrażliwości na innego oraz potwierdzenie tezy, iż wrażliwość warunkuje podmiotowość człowieka. Z recenzji: "Trzeba zatem szczerze pogratulować Autorce niebanalnego pomysłu, gdyż dzięki jego realizacji otworzyła się nowa przestrzeń konfrontacji sensów. Zrozumienie potworności zła i uchwycenie świętości dobra rozciąga się na rejony dotąd niezbadane. Pytania Lévinasa stają się naprawdę poważne, kiedy zadaje się je w imieniu Janusza Korczaka. Polski "Stary Doktor /" przybiera zaś najwyższy, hieratyczny wymiar dopiero w świetle teorii, która zdolna jest wejrzeć poza kulisy prostych rozstrzygnięć i sięgnąć aż do wymiarów Absolutu, objawiającego się w człowieku. Dzięki subtelnym i wnikliwym rozważaniom Anny Kamińskiej właśnie, okazuje się, że obydwa aspekty nazwijmy je "teoretyczny /" i "praktyczny /" przenikają się wzajemnie, a siła sugestii tego tekstu jest tak ogromna, iż doprawdy trudno będzie uwolnić się od zaproponowanych skojarzeń. Dzięki umiejętnie przeprowadzonej operacji zestawień i porównań Levinas i Korczak stają się nośnikami tej samej wrażliwości i wykładnikami podobnej, a może nawet wspólnej wizji świata. - [Prof. dr hab. Józef Lipiec UJ]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 1 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 211-212.
Prezentowana publikacja to zbiór scenariuszy na lekcję wychowawczą, odpowiadającą oczekiwaniom współczesnej młodzieży. Poruszane są tutaj zagadnienia bardzo ważne, a jednocześnie trudne: bliższe poznanie uczniów, nawiązanie z nimi więzi i zbudowanie relacji pozwalającej na rozmowę na każdy temat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37.064.2:159.922.7/.8 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pełna nazwa wydawcy w copyright.
Bibliografia przy rozdziałach.
SPIS TREŚCI
Krystyna Marzec-Holka, Wprowadzenie
Część I. PODSTAWY TEORETYCZNE, METODOLOGICZNE I ETYCZNE POMOCY SPOŁECZNEJ
Edmund Trempała, Pomoc spontaniczna (nieformalna) i sformalizowana (formalna)
Krystyna Duraj-Nowakowa, Metodologiczna wizja systemu zadań społeczno-edukacyjnych
Jacek Piekarski, Praca socjalna - w poszukiwaniu uzasadnień
Mieczysław Łobocki, Altruizm a działalność pracowników socjalnych i wolontariuszy
Maria Kuchcińska, Pesymistyczna perspektywa dla idei miłości bliźniego wywiedziona z warunków socjalizacji człowieka
Józef Sowa, Podmiotowość jednostki w procesie wsparcia społecznego
Maria Czerepaniak-Walczak, Emancypacja jako cel edukacji
Piotr Sałustowicz, Parę uwag na temat zanikania solidarności we współczesnym społeczeństwie
Czs II. PRACOWNIK SOCJALNY WOBEC WYMOGÓW PERSONALIZACJI I WSPÓŁCZESNYCH PROBLEMÓW POMOCY SPOŁECZNEJ
Ewa Marynowicz-Hetka, Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej jako przykład ruchu instytucjonalnego nauczycieli
Krystyna Marzec-Holka, Roszczenia podopiecznych pomocy społecznej a realizacja funkcji zawodu pracownika socjalnego
Andrzej Olubiński, Modele praktyki pracy socjalnej w warunkach przeobrażeń ustrojowych ( założenia badawcze oraz egzemplikacja empiryczna)
Barbara Kromolicka, Obraz pracownika socjalnego w świetle jego przygotowania zawodowego
Lucyna Adamowska, Autocharakterystyka pracownika socjalnego
Anna Kotlarska-Michalska, Pracownicy socjalni w świetle badań socjologicznych
Zofia Kawczyńska-Butrym, Promocja zdrowia i praca socjalna - analogie, związki i doświadczenia
Elżbieta Adamczuk, Humor jako środek interwencji społecznej
Anna Rutkowska, Pedagodzy społeczni - wolontariusze organizacji pozarządowych działających w środowisku lokalnym
Ewa Kantowicz, Prawa dziecka w kształceniu pedagogów społecznych i pracowników socjalnych
Adam Musielewicz, Urszula Sobkowiak, Możliwości udziału członków stowarzyszeń w realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej
Część III. ZAGROŻENIA ŻYCIA SPOŁECZNEGO A OBSZAR REALIZACJI ZADAŃ PRACY SOCJALNEJ
Tadeusz Pilch, Społeczne problemy Danii i jej system pomocy społecznej
Stanisław Kawula, Wsparcie społeczne wobec rodziny ryzyka a zasada pomocniczości
Barbara Smolińska-Theiss, Praca socjlna z dzieckiem i rodziną -od opieki do prewencji
Teresa Sołtysiak, Młode pokolenie o demokraqcji, egalitaryzmie i ubóstwie w okresie dokonujących się przeobrażeń w naszym kraju (doniesienia z badań)
Henryk Cudak, Zagrożenia socjalne w rodzinach z ryzykiem ubóstwa materialnego
Jerzy Stochmiałek, Wsparcie edukacyjne w sytuacji bezrobocia
Marta Komorowska, Mariusz Kucharek, Możliwości instytucjonalnych form pomocy społecznej w postępowaniu rewalidacyjnym dzieci niepełnosprawnych w okresie transformacji społecznej
Jan Saran, Z problemów obrzeża pracy socjalnej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 364 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Monografia dotyczy profesji nauczycielskiej i czynników ją warunkujących. Podejmowana w niej problematyka jest obecnie niezwykle istotna, ponieważ nauczyciel pełni strategiczną rolę w funkcjonowaniu i efektywności systemu edukacji. W trakcie zmian społecznych rola ta jest redefiniowana, zaś on sam staje ciągle wobec nowych wyzwań i zadań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej