Terapia zajęciowa
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(22)
Forma i typ
Książki
(21)
Publikacje fachowe
(11)
Publikacje dydaktyczne
(7)
Publikacje naukowe
(4)
Artykuły
(1)
Dostępność
nieokreślona
(15)
tylko na miejscu
(6)
Placówka
Czytelnia dla Dorosłych
(6)
Autor
Bac Aneta
(3)
Janus Edyta (fizjoterapeuta)
(3)
Kulis Aleksandra
(3)
Smrokowska-Reichmann Agnieszka
(3)
Brzezińska Małgorzata (psycholog)
(2)
Chrabota Urszula
(2)
Graczkowska Małgorzata
(2)
Janus Edyta
(2)
Misiorek Anna
(2)
Rejzner Andrzej
(2)
Skorek Ewa Małgorzata
(2)
Szczepaniak Paweł (1957- )
(2)
Żychowicz Paweł
(2)
Aleksander-Szymanowicz Paulina
(1)
Batorowicz Beata (medycyna)
(1)
Borowska-Beszta Beata (1966- )
(1)
Bugaj Rafał
(1)
Bukowska Anna (fizjoterapeuta)
(1)
Dąbrowska Małgorzata (1957- )
(1)
Filar-Mierzwa Katarzyna
(1)
Franczyk Jan Leszek (1956- )
(1)
Godawa Joanna (pedagogika)
(1)
Grudziewska Ewa
(1)
Jóźwiak Marek (1961- )
(1)
Konieczna-Nowak Ludwika
(1)
Kozaczuk Lucyna
(1)
Kurbiel Dorota
(1)
Kuśnierz Miłosz (1976- )
(1)
Kwaśniewska Anna (psycholog)
(1)
Kądziołka Marta
(1)
Lasota Agnieszka
(1)
Loska Magdalena
(1)
Nowotny Janusz (1936- )
(1)
Pokutycki Marek
(1)
Rottermund Jerzy
(1)
Rozesłaniec Małgorzata
(1)
Skowron Aleksandra
(1)
Szmurło Małgorzata
(1)
Żychowicz Agnieszka
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(12)
2000 - 2009
(6)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(14)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(22)
Język
polski
(22)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(5)
Terapeuci zajęciowi
(4)
Pedagodzy
(3)
Psycholodzy
(3)
Fizjoterapeuci
(2)
Nauczyciele
(2)
Asystenci osób niepełnosprawnych
(1)
Muzykoterapeuci
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Rodzice
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Powieść polska
(3282)
Powieść amerykańska
(2914)
Kobieta
(1503)
Powieść angielska
(1485)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1248)
Terapia zajęciowa
(-)
Rodzina
(1117)
Powieść młodzieżowa polska
(992)
Język polski
(948)
Przyjaźń
(861)
Poezja polska
(686)
Dziecko
(679)
Miłość
(644)
Literatura dziecięca polska
(604)
Poezja dziecięca polska
(575)
Polska
(539)
Powieść francuska
(536)
Literatura polska
(533)
Bajkoterapia
(507)
II wojna światowa (1939-1945)
(494)
Wojsko
(485)
Powieść niemiecka
(478)
Tajemnica
(474)
Wychowanie przedszkolne
(462)
Relacje międzyludzkie
(450)
Zwierzęta
(450)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(442)
Pisarze polscy
(412)
Młodzież
(398)
Uczniowie
(390)
Wychowanie w rodzinie
(390)
Nauczyciele
(373)
Historia
(368)
Rodzeństwo
(364)
Wojna 1939-1945 r.
(363)
Dzieci
(354)
Powieść młodzieżowa angielska
(352)
Wychowanie
(345)
Książka mówiona
(323)
Uczucia
(323)
Nastolatki
(320)
Śledztwo i dochodzenie
(315)
Żydzi
(310)
Opowiadanie polskie
(309)
Sekrety rodzinne
(300)
Matematyka
(292)
Dziewczęta
(285)
Życie codzienne
(284)
Magia
(283)
Filozofia
(279)
Powieść rosyjska
(274)
Małżeństwo
(273)
Sztuka
(267)
Trudne sytuacje życiowe
(260)
Psy
(259)
Nauczanie początkowe
(258)
Szkolnictwo
(256)
Policjanci
(255)
Internet
(249)
Pamiętniki polskie
(249)
Dramat polski
(247)
Kultura
(236)
Powieść dziecięca polska
(236)
Język angielski
(229)
Ludzie a zwierzęta
(229)
Polacy za granicą
(224)
Terroryzm
(224)
Polityka międzynarodowa
(223)
Boże Narodzenie
(222)
Matki i córki
(222)
Zabójstwo
(221)
Psychologia
(217)
Pedagogika
(210)
Przyroda
(209)
Zarządzanie
(209)
PRL
(207)
Unia Europejska
(201)
Nauczanie
(200)
Wsie
(199)
Władcy
(199)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(197)
Przedsiębiorstwo
(194)
Psychoterapia
(192)
Wakacje
(191)
Politycy
(185)
Fizyka
(184)
Literatura
(183)
Osoby zaginione
(183)
Wybory życiowe
(181)
Publicystyka polska
(177)
Chłopcy
(176)
Podróże
(174)
Geografia
(173)
Dziadkowie i wnuki
(168)
Narkomania
(166)
Śmierć
(166)
Dziennikarze
(165)
Samorząd terytorialny
(165)
Policja
(164)
Przestępczość zorganizowana
(163)
Polityka
(160)
Temat: czas
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Gatunek
Podręcznik
(5)
Poradnik
(4)
Opracowanie
(2)
Scenariusz zajęć
(2)
Artykuł problemowy
(1)
Artykuł z pracy zbiorowej
(1)
Dokumenty
(1)
Poradniki
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Medycyna i zdrowie
(8)
Edukacja i pedagogika
(4)
Psychologia
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
22 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Terapia zajęciowa / redakcja naukowa Aneta Bac. - Wydanie 1. - 2 dodruk. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2017. - 171 stron : ilustracje ; 24 cm.
Bibliografia, netogramy przy rozdziałach Indeks.
Zawiera:
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ
1. Terapia zajęciowa - podstawowe pojęcia / EDYTA JANUS
1.1. Wprowadzenie
1.2. Rys historyczny
1.3. Definiowanie terapii zajęciowej
1.4. Definicja zajęcia
1.5. Zajęcie, zdrowie, dobrostan
1.6. Podejście Person Centered Practice
1.7. Podsumowanie
Piśmiennictwo
2. Modele praktyki w terapii zajęciowej / MARTA KĄDZIOŁKA
2.1. Wprowadzenie
2.2. Przykładowe modele praktyki
2.2.1. Person-Environment-Occupation Model (PEO)
2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance - Enggement (CMOP-E)
2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO)
2.2.4. Model Kawa
2.3. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
3. Analiza aktywności / URSZULA CHRABOTA
3.1. Wprowadzenie
3.2. Znaczenie i cele analizy aktywności
3.3. Proces analizy aktywności
3.3.1. Wybór zajęcia do analizy
3.3.2. Podział czynności na etapy
3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności
3.3.4. Funkcje organizmu
3.3.5. Struktury organizmu
3.3.6. Umiejętności
3.3.7. Analiza zebranych informacji
3.4. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF) / ANNA MISIOREK
4.1. Wprowadzenie
4.2. Poszczególne elementy procesu CPPF
4.3. Etapy (kroki ) procesu CPPF
4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (Enter/initiate)
4.3.2. Określenie obszaru działania (Set the stage)
4.3.3. Ocena/ewaluacja (Assess/evaluate)
4.3.4. Ustalenie celów szczeółowych i planowanie terapii (Agree on objectives and plan)
4.3.5. Implementacja planu (Implement the plan)
4.3.6. Monitoring i modyfikacja (Monitor and modify)
4.3.7. Ewaluacja wyników (Evaluate outcome)
4.3.8. Zakończenie współpracy (Conclude/Exit)
4.4. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowego / AGNIESZKA SMROKOWSKA-REICHMANN
5.1. Wprowadzenie
5.2. Niezbędnośćrefleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego
5.3. Definicja i odgraniczenie etyki
5.4. Odmiany etyki
5.5. Etyka ogólna a etyki stosowane
5.6. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej
5.7. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego
5.8. Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o Kodeks Etyki Zawodowej sformułowany przez COTEC
5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego
5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne
5.8.3. Model rozwiązywania problemów
5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków
5.9. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
CZĘŚĆ II TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM
6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządów ruchu / PAULINA ALEKSANDER-SZYMANOWICZ
6.1. Wprowadzenie
6.2. Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządów ruchu
6.2.1. Podstawowe narządzia oceny pacjenta z dysfunkcją ruchu
6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu
6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej pacjenta reumatologicznego lub ortopedycznego
6.3. Wybrane narzędzia oceny pacjenta neurologicznego
6.4. Wybrane obszary interwencji
6.4.1. Lokomocja
6.4.2. Higiena osobista
6.4.3. Przygotowywanie posiłków
6.5. Opis przypadku
6.5.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego
6.5.2. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego
6.6. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
7. Terapia zajęciowa w pediatrii / ALEKSANDRA KULIS
7.1. Wprowadzenie
7.2. Metody i narzędzia oceny w pediatrii
7.3. Wybrane obszary interwencji
7.4. Opis przypadku
7.5. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
8. Terapia zajęciowa w geriatrii / ANETA BAC
8.1. Wprowadzenie
8.2. Metody i narzędzia oceny w geriatrii
8.3. Wybrane obszary interwencji
8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej
8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną
8.4. Opis przypadku
8.5. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
9. Terapia zajęciowa w psychiatrii / DOROTA KURBIEL
9.1. Wprowadzenie
9.2. Metody i narzędzia oceny w terapii zajęciowej w psychiatrii
9.3. Wybrane obszary interwencji
9.4. Opis przypadku
9.5. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną / PAWEŁ ŻYCHOWICZ
10.1. Wprowadzenie
10.2. Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną
10.3. Wybrane obszary interwencji
10.3.1. Czynności dnia codziennego i samoobsługa
10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie
10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne
10.4. Opis przypadku
10.5. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
CZĘŚĆ III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ
11. Arteterapia / MAREK POKUTYCKI
11.1. Pojęcia i definicje arteterapii
11.2. Rys historyczny arteterapii
11.3. Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka
11.3.1. Kontekst społeczny
11.3.2. Kontekst psychologiczny
11.3.3. Kontekst fizyczny
11.4. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
12. Choreoterapia / KATARZYNA FILAR-MIERZAWA
12.1. Pojęcia i definicje choreoterapii
12.2. Rys historyczny choreoterapii
12.3. Oddziaływanie terapii tańcem na organizm człowieka
12.3.1. Kontekst fizyczny
12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny
12.4. Zastosowanie choreoterapii
12.5. Muzyka w choreoterapii
12.6. Choreoterapia a potrzeby pacjenta
12.7. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
13. Muzykoterapia / ANNA BUKOWSKA
13.1. Pojęcia i definicje muzykoterapii
13.2. Rys historyczny muzykoterapii
13.3. Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka
13.3.1. Kontekst fizyczny
13.3.2. Kontekst psychologiczny
13.3.3. Kontekst społeczny
13.4. Zastosowanie muzykoterapii
13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii
13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii
13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne
13.5. Muzyka w muzykoterapii
13.6. Muzykoterapia a potrzeby pacjenta
13.7. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
Słowniczek pojęć
Piśmiennictwo
Skorowidz
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 615.8 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 376 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 376 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Indeks.
Książka zawiera to, czego najbardziej brakuje osobom pracującym z seniorami - propozycje konkretnych zajęć. W codziennym zabieganiu, konieczności zapewnienia jak najlepszej opieki i zaspokajania indywidualnych potrzeb każdego seniora nie zawsze jest czas na kreatywne podejście do przygotowania zajęć terapeutycznych czy wypełnienia wolnego czasu podopiecznych. Publikacja jest odpowiedzią na tę potrzebę. Oferuje pomysły na zajęcia skierowane do osób starszych o różnych możliwościach intelektualnych i psychoruchowych. Jest propozycją dla osób pracujących z seniorami nie tylko w stacjonarnych domach pomocy społecznej czy zakładach opiekuńczo-leczniczych, lecz także w placówkach i instytucjach oferujących zajęcia pozostającym w swoich domach seniorom takich jak dzienne domy pomocy, kluby seniora, domy kultury, uniwersytety trzeciego wieku, fundacje i stowarzyszenia korzystające ze środków unijnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 615.8 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliografia na stronach 155-163.
"Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z seniorami w domu pomocy społecznej?" został napisany, aby zaradzić różnym trudnym sytuacjom, które mogą pojawić się w pracy terapeuty oraz, gdy te już się pojawią, pomóc je rozwiązywać. Prezentowana publikacja ma zatem na celu wsparcie osób pracujących (lub chcących pracować) z osobami starszymi poprzez zaprezentowanie form aktywizacji seniorów z różnymi niepełnosprawnościami. Jest to swoiste vademecum, do którego można sięgnąć, gdy znajdziemy się na takim etapie pracy, że wydaje się, że nic nowego już nie wymyślimy. Szczególnie gdy pracujemy z osobami ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, czasami trudno jest znaleźć taki rodzaj terapii, który będzie dostosowany do możliwości uczestnika, ale również będzie odpowiadał jego zainteresowaniom, da mu chwilę wytchnienia, odpoczynku i może zapomnienia o swoich dolegliwościach, o tym, że dawno nikt go nie odwiedził, że współmieszkaniec nie pozwala otworzyć okna itp. Dla osób, które dopiero przygotowują się do tej trudnej i odpowiedzialnej pracy, lektura "Zaradnika..." będzie okazją do zapoznania się z jej specyfiką i przygotowania się na to, czego (i kogo) można się spodziewać. Dzięki temu terapeuci czy opiekunowie poznają zasady pracy z osobami starszymi i będą mogli już na wstępie swojej pracy wypracować sobie optymalne do niej podejście. Autorki przygotowały "Zaradnik..." nie tylko na bazie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim na podstawie kilkuletnich doświadczeń w pracy z seniorami w domu pomocy społecznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 304 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Nadpobudliwość psychoruchowa i agresywność dzieci w coraz młodszym wieku stają się poważnym problemem społecznym i wyzwaniem nie tylko w Polsce. Są to zjawiska skomplikowane ze względu na złożoną dynamikę i strukturę oraz różnorodne uwarunkowania. Nie mają jednorodnego charakteru, gdyż ostatecznie są sprowadzone do wzajemnie rozgrywających się w złożonych układach zjawisk natury społecznej i osobowościowej. Powyższe kwestie stanowią przedmiot dociekań teoretycznych i empirycznych autorek pracy. Korzystając z wielu inspirujących prac, autorki przedstawiają własne scenariusze i przebiegi zajęć socjoterapeutycznych, dokonują krytycznej oceny skuteczności działań i interpretacji zajęć realizowanych w grupie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 159.922.7:616.8-053.2 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(W Przestrzeni Niepełnosprawności ; t. 2.)
Bibliografia, netografia przy pracach.
Na kartach tej książki towarzyszymy „osobom z niepełnosprawnością na ścieżkach życia”, aby wpierać ich edukację, podejmowane działania terapeutyczne oraz umożliwiać jak najpełniejsze funkcjonowanie w życiu kulturalnym i społecznym. Publikacja zawiera artykuły napisane przez specjalistów teoretyków i praktyków zajmujących się istotą niepełnosprawności, funkcjonowaniem osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności w społeczeństwie oraz ich szeroko pojętym uczestnictwem w kulturze i terapii. Autorzy podjęli kwestie związane z terapią dzieci, intensyfikacją edukacyjnych działań środowiskowych na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz sytuacją społecznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie szkolnej. Badacze przyjrzeli się również zjawisku liminalności w kontekście przekraczania drugiego progu edukacyjnego przez ucznia z chorobą przewlekłą uczącego się w klasie integracyjnej, a także możliwościom udostępniania muzeów osobom z niepełnosprawnością intelektualną. Poza tym analizie poddano twórczą, plastyczną działalność uczniów lekko niepełnosprawnych intelektualnie. Publikację zamykają artykuły dotyczące doświadczeń praktycznych na polu edukacji, terapii, wsparcia i szeroko pojętego rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 376 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 61 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia przy rozdziałach. Indeks.
Opieka nad osobami starszymi jest wyzwaniem teraźniejszości. Terapia zajęciowa umożliwia właściwe ich wspieranie w zakresie wykonywania znaczących dla nich zajęć oraz podnoszenie jakości życia. Podręcznik został opracowany przez doświadczonych praktyków i zarazem nauczycieli akademickich. Autorzy w przystępnej i syntetycznej formie prezentują możliwości oraz sposoby pracy terapeuty zajęciowego z seniorami. Podręcznik powstał z myślą o studentach kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również pomocny dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 61 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 105-115.
Praca ma charakter zwartego wprowadzenia do muzykoterapii. Autorka posiada umiejętność porządkowania wiedzy, syntetycznego myślenia oraz precyzyjnego formułowania uogólnień, podsumowań i wniosków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 376 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 364 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Patronat merytoryczny: Komitet Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN.
Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Niepełnosprawność wieku rozwojowego, etapy rozwoju dziecka oraz użyteczne w pracy terapeuty zajęciowego narzędzia oceny. Przedstawione zostały także obszary interwencji terapeuty zajęciowego, m.in. kontrola motoryczna, umiejętności manualne, ADL (złożone czynności dnia codziennego), integracja sensoryczna, wzrok, słuch, interakcje społeczne, karmienie, komunikacja, zabawa, umiejętności grafomotoryczne i pisanie, pomoce techniczne. Przykłady interwencji terapeutycznych u dzieci - opisy przypadków. Treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w krajach Unii Europejskiej.
SPIS TREŚCI
1. Podstawy terapii zajęciowej u dzieci – Urszula Chrabota
1.1. Podejście robić-być-stawać się (doing-being-becoming)
1.2. Teoria motywacji
1.3. Terapia skupiona na dziecku i rodzinie
1.4. Zespół terapeutyczny
1.5. Proces terapii zajęciowej
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
2. Niepełnosprawność wieku rozwojowego – Małgorzata Szmurło
2.1. Niepełnosprawność ruchowa
2.2. Niepełnosprawność intelektualna
2.3. Zaburzenia ze spektrum autyzmu
2.4. Niepełnosprawność wzrokowa
2.5. Niepełnosprawność słuchowa
2.6. Niepełnosprawność sprzężona
2.7. Podsumowanie
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
3. Rozwój funkcjonalny dziecka – Małgorzata Szmurło 2
3.1. Teorie i koncepcje rozwojowe
3.2. Rozwój społeczno-emocjonalny
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
4. Narzędzia oceny – Aleksandra Kulis
4.1. Wywiad
4.2. Badanie w zakresie struktury i funkcji organizmu
4.3. Testy i klasyfikacje funkcjonalne
4.4. Ocena poziomu uczestnictwa
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5. Obszary interwencji
5.1. Kontrola motoryczna – Aleksandra Kulis
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5.2. Umiejętności manualne – Aleksandra Kulis
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5.3. Czynności życia codziennego (Activities of Daily Living – ADL) – Urszula Chrabot
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5.4. Wzrok, słuch – Aleksandra Kulis
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5.5. Integracja sensoryczna – Małgorzata Szmurło
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5.6. Zabawa i zajęcia w czasie wolnym – Beata Batorowicz
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5.7. Wspomagające i alternatywne metody porozumiewania się w terapii zajęciowej – Beata Batorowicz
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
5.8. Grafomotoryka i pisanie – Aleksandra Kulis
Polecenia i pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
6. Przykłady interwencji terapeutycznych u wybranych dzieci
6.1. Studium przypadku – Małgosia – Aleksandra Kulis
6.2. Studium przypadku – Bartek – Urszula Chrabota
6.3. Studium przypadku – Kasia – Beata Batorowicz
6.4. Studium przypadku – Szymek – Aleksandra Kulis
Skorowidz
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 615.8 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach.
Zawiera nast. rozdz.: Diagnozowanie psychologiczne nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży; Procesy grupowe w socjoterapii dzieci i młodzieży; Diagnoza procesów grupowych i społecznego funkcjonowania uczestników grupy socjoterapeutycznej; Rola bajek w procesie wspierania rozwoju i terapii dzieci; Elementy muzykoterapii w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; Terapeutyczna wartość sztuki i ekspresji artystycznej w pracy socjoterapeutycznej; Drama w rozwijaniu umiejętności społecznych; Filmoterapia jako narzędzie wspomagające socjoterapię dzieci i młodzieży; Etiuda filmowa jako narzędzie działań profilaktycznych i pracy z grupą; Poszukiwanie własnej tożsamości i samoakceptacji w okresie adolescencji; Rozwijanie wiedzy o sobie i innych u młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia w toku intencjonalnych oddziaływań psychoedukacyjnych; Metody twórczej pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożonymi niedostosowaniem społecznym; Sposoby rozwiązywania konfliktów przez wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych; Trening rozwoju kompetencji emocjonalnych dla starszej młodzieży i dorosłych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 376 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografie, netografie przy rozdziałach. Indeks.
1. Historia terapii zajęciowej – Anna Misiorek; 1.1. Wprowadzenie; 1.2. Terapia zajęciowa na świecie; 1.2.1. Leczenie moralne – Ruch Moral Treatment (MT); 1.2.2. Ruch artystyczny sztuki i rzemiosła – Arts and Crafts Movement; 1.2.3. Pionierzy terapii zajęciowej, Narodowe Towarzystwo Promocji Terapii Zajęciowej – National Society for the Promotion of Occupational Therapy (NSPOT); 1.2.4. Rozwój terapii zajęciowej podczas I wojny światowej, pomocnicy rekonstrukcji – Roconstruction Aides; 1.2.5. Czasy powojenne; 1.2.6. II wojna światowa; 1.2.7. Powrót do korzeni – rozwój współczesnej terapii zajęciowej; 1.3. Terapia zajęciowa w Polsce; 1.3.1. Początki terapii zajęciowej w Polsce; 1.3.2. Pionierzy polskiej rehabilitacji i terapii zajęciowej; 1.3.3. Aktualna sytuacja polskiej terapii zajęciowej; 1.4. Podsumowanie; 2. Współczesne pojęcia, definicje i koncepcje w terapii zajęciowej – Anna Misiorek; 2.1. Wprowadzenie; 2.2. Podstawowe idee, pojęcia i definicje używane w terapii zajęciowej; 2.2.1. Zajęcie jest podstawową ludzką potrzebą, zajęcia nadają życiu sens; 2.2.2. Umożliwianie (enablement); 2.2.3. Wykonywanie zajęć i zaangażowanie w zajęcia (occupational performance, occupational engagement); 2.2.4. Zastosowanie koncepcji wykonywania zajęć i zaangażowania w zajęcia w praktyce; 2.2.5. Uczestniczenie w zajęciach (occupational participation) oraz deprywacja zajęciowa (occupational deprivation); 2.2.6. Teoria przepływu (Flow theory); 2.2.7. Równowaga zajęciowa i brak równowagi zajęciowej (occupational balance, occupational imbalance); 2.2.8. Alienacja zajęciowa (occupational alienation); 2.2.9. Sprawiedliwość zajęciowa (occupational justice); 2.2.10. Czynniki ryzyka związane z zajęciowością ludzką (occupational risk factors); 2.2.11. Podsumowanie; 3. Robienie, bycie, stawanie się i przynależenie – istota zajęciowości ludzkiej a ochrona i promocja zdrowia – zestawienie wybranych prac – Anna Misiorek; 3.1. Wprowadzenie; 3.2. Robienie, bycie, stawanie się – istotą zajęciowości ludzkiej; 3.2.1. Robienie, zajmowanie się – doing; 3.2.2. Bycie – being; 3.2.3. Stawanie się – becoming; 3.2.4. Przynależenie – belonging; 3.2.5. Praktyka terapii zajęciowej i promocja zdrowia w świetle koncepcji Ann Wilcock; 3.2.6. Rola terapii zajęciowej w promocji zdrowia; 3.3. Wzajemne relacje pomiędzy poszczególnymi elementami teorii Ann Wilcock w badaniach naukowych; 3.3.1. Robienie i bycie; 3.3.2. Robienie i stawanie się; 3.3.3. Robienie i przynależenie; 3.3.4. Bycie i stawanie się; 3.3.5. Bycie i przynależenie; 3.3.6. Stawanie się i przynależenie; 3.4. Podsumowanie; 4. Umiejętności terapeuty zajęciowego – Edyta Janus; 4.1. Wprowadzenie; 4.2. Nawiązanie relacji terapeutycznej i współpraca z pacjentem; 4.3. Zdobywanie informacji niezbędnych do prowadzenia terapii zajęciowej; 4.4. Ocena; 4.5. Umożliwianie wykonywania zajęć; 4.6. Praca w grupie/praca z grupą; 4.7. Podsumowanie; 5. Modele i klasyfikacje jako ramy odniesienia. Model KAWA – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj; 5.1. Wprowadzenie; 5.2. Czym są modele (i klasyfikacje) w TZ; 5.3. Model KAWA; 5.3.1. Proces terapeutyczny z użyciem modelu KAWA/modelu rzeki życia; 5.3.2. Stosunek elementów symboliki modelu KAWA do wzajemnych relacji elementów ICF; 5.3.3. Relacja jakości życia do elementów modelu rzeki życia; 5.4. Podsumowanie; 6. Wybrane modele stosowane w terapii zajęciowej – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj; 6.1. Wprowadzenie; 6.2. Model Person-Environment-Occupation (PEO) jako model transakcyjny, PEO fit; 6.3. Canadian Model of Occupational Performance-Engagement (CMOP-E); 6.4. Model of Human Occupation (MOHO) – Model Zajęć Człowieka; 6.4.1. Narzędzia modelu MOHO; 6.5. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF); 6.6. Podsumowanie; 7. Praktyka skupiona na kliencie i jej kluczowe znaczenie w obszarze terapii zajęciowej – Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz; 7.1. Wprowadzenie; 7.2. Klient czy pacjent?; 7.3. Praktyka skupiona na kliencie (client-centred practice – CCP) w terapii zajęciowej; 7.4. Praktyka skupiona na rodzinie (family-centred practice – FCP); 7.5. Podsumowanie; 8. Proces terapeutyczny i jego konteksty oraz modele interwencji – Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz; 8.1. Wprowadzenie; 8.2. The Canadian Practice Process Framework (CPPF); 8.2.1. Elementy CPPF; 8.3. Podsumowanie; 9. Interwencje w terapii zajęciowej – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj; 9.1. Wprowadzenie; 9.2. Podział interwencji; 9.2.1. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy zarządza, żeby umożliwić powstanie adaptacji; 9.2.2. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy uczy, żeby umożliwić uczenie się klienta; 9.2.3. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy wspiera klienta, żeby umożliwić zdrowienie; 9.2.4. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy promuje, żeby umożliwić zdrowie i dobrostan; 9.3. Podsumowanie; 10. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego – Edyta Janus; 10.1. Wprowadzenie; 10.2. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego – wybrane aspekty; 10.3. Portfolio; 10.4. Superwizja; 10.5. Podsumowanie; 11. Dbanie o własne zdrowie jako warunek konieczny do pełnegoi satysfakcjonującego wykonywania obowiązków zawodowych – Edyta Janus; 11.1. Wprowadzenie; 11.2. Rozumienie zdrowia; 11.3. Dbanie o zdrowie fizyczne; 11.4. Dbanie o zdrowie psychiczne – radzenie sobie ze stresem związanym z pracą; 11.5. Podsumowanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 615 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 376 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 376 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej : podręcznik dla studentów i terapeutów / Jerzy Rottermund, Janusz Nowotny. - Wydanie 2, poszerzone / redakcja Jerzy Rottermund. - [Bielsko-Biała] : α-Medica Press, copyright 2016. - 167 stron, [20] stron tablic : ilustracje kolorowe, fotografie, tabele ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 164-167.
Książka przeznaczona jest dla studentów i terapeutów zainteresowanych problematyką terapii zajęciowej jako składowej rehabilitacji medycznej. Z uwagi na to, że w gronie odbiorców mogą znaleźć się też osoby o wykształceniu innym niż medyczne, Autorzy przybliżyli najpierw zagadnienia medyczne niepełnosprawności oraz problematykę rehabilitacji medycznej, a w niej fizjoterapii, natomiast w osobnym rozdziale przedstawili podstawy kliniczne terapii zajęciowej. Zasadniczą część opracowania poświęcono terapii zajęciowej. Najpierw przedstawiono ogólną metodykę terapii zajęciowej, a następnie szczegółowo opisano najważniejsze jej działy, z rozbiciem na ergoterapię i arteterapię. W opisach tych zwrócono uwagę na walory terapeutyczne każdego rodzaju zajęć i pokazano możliwości wykorzystania ich w rehabilitacji osób z różnymi dysfunkcjami. Szczególnie wyeksponowano to w odniesieniu do usprawniania ręki, stwarzającego możliwość poprawy w sferze funkcjonalnej, zwłaszcza w zakresie wykonywania czynności życia codziennego, mającego istotne znaczenie dla uzyskania niezbędnej samodzielności chorego. Pokazano również wartość psychoterapeutyczną i socjoterapeutyczną terapii zajęciowej. - [prof. nadzw. dr hab.med. Krystyna Księżopolska-Orłowska, Konsultant Krajowy w dziedzinie rehabilitacji medycznej]
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Niepełnosprawność
2.1. Pojęcia ogólne
2.2. Niepełnosprawność w ujęciu medycznym, psychopedagogicznym i społecznym
2.2.1. Niepełnosprawność w ujęciu medycznym
2.2.2. Niepełnosprawność w ujęciu psychologicznym
2.2.3. Niepełnosprawność w ujęciu pedagogicznym
2.2.4. Niepełnosprawność w ujęciu społecznym
2.3. Przyczyny niepełnosprawności
2.4. Sytuacja osób niepełnosprawnych i ich rodzin
3. Rehabilitacja
3.1. Rodzaje rehabilitacji
3.1.1. Rehabilitacja medyczna
3.1.2. Rehabilitacja społeczna
3.1.3. Rehabilitacja zawodowa
3.2. Zasady rehabilitacji
3.3. Składowe rehabilitacji medycznej
3.4. Zespół rehabilitacyjny
3.5. Ogniwa rehabilitacji
4. Fizjoterapia
4.1. Diagnostyka fizjoterapeutyczna
4.2. Kinezyterapia
4.3. Fizykoterapia
5. Terapia zajęciowa
5.1. Terapia zajęciowa w ujęciu historycznym
5.2. Podstawowe przesłanki terapii zajęciowej
5.3. Terapia zajęciowa w procesie rehabilitacji
5.4. Ogólna metodyka terapii zajęciowej
5.4.1. Cele terapii zajęciowej
5.4.2. Zasady terapii zajęciowej
5.4.3. Formy terapii zajęciowej
5.4.4. Środki terapii zajęciowej
5.4.5. Metody terapii zajęciowej
5.5. Badanie pacjenta dla potrzeb terapii zajęciowej
5.5.1. Dokumentacja w terapii zajęciowej
5.6. Ergonomiczne aspekty terapii zajęciowej
5.7. Ergoterapia i arteterapia jako działy terapii zajęciowej
5.7.1. Ergoterapia
5.7.2. Arteterapia
5.8. Socjoterapia
6. Zastosowanie kliniczne terapii zajęciowej
6.1. Najważniejsze choroby i dysfunkcje stanowiące wskazanie do terapii zajęciowej
6.2. Terapia zajęciowa u osób korzystających z zaopatrzenia ortopedycznego
6.3. Współpraca terapeuty zajęciowego z zespołem rehabilitacyjnym
7. ZAKOŃCZENIE
8. PIŚMIENNICTWO
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 615.8 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 376 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej