(Akademia Psychologii)
Bibliografia, netografia na stronach 431-449. Indeksy.
Dlaczego kupujemy produkty luksusowe? Czy można wpływać na konsumentów poza ich świadomością? Kto i kiedy kupuje pod wpływem impulsu? Na te i wiele innych pytań odpowiadają Autorki książki "Psychologia konsumenta". Katarzyna Stasiuk i Dominika Maison wskazują, skąd można czerpać wiedzę o zachowaniach konsumentów, a następnie określają znaczenie podstawowych procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych w podejmowaniu przez nich decyzji. Wnioski Autorek poparte są wynikami badań naukowych oraz zilustrowane przykładami zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach marketingowych.
Książkę wyróżnia opis zachowań konsumenckich z trzech punktów widzenia:
- klasyczna perspektywa podstawowych procesów psychologicznych (spostrzegania, wiedzy, procesów emocjonalnych, motywacji i postaw),
- analiza procesów nieświadomych, automatycznych konsumenta,
- perspektywa praktyki badań nad konsumentem, czyli badań marketingowych.
SPIS TREŚCI
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
EWOLUCJA CZY REWOLUCJA - ZMIANY W ROZUMIENIU ZACHOWAŃ KONSUMENTÓW
1.1. Zachowania konsumenckie jako dziedzina badań naukowych
1.2. Klasyczne rozumienie zachowań konsumentów
1.2.1. Model EKB - konsument racjonalny i świadomy własnych potrzeb
1.2.2. Etapy decyzji konsumenckich w modelu EKB
1.3. (R)Ewolucja w rozumieniu konsumenta: emocje, nieracjonalność i nieświadomość
1.4. Od przybytku głowa nie boli? Współczesny konsument w pułapce wyboru
1.4.1. Im więcej, tym lepiej
1.4.2. Od przybytku głowa jednak boli
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
OD NAUKI DO PRAKTYKI - BADANIA MARKETINGOWE JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY O KONSUMENTACH
2.1. Rola badań marketingowych w dostarczaniu wiedzy o konsumentach
2.2. Rodzaje badań marketingowych - czyli z czego korzystają praktycy, żeby lepiej zrozumieć konsumenta
2.2.1. Różnice między ilościowymi i jakościowymi badaniami rynku
2.2.2. Ilościowe badania marketingowe
2.2.3. Jakościowe badania marketingowe
2.3. Nowe nurty w badaniach marketingowych
2.3.1. Badania prowadzone przez internet
2.3.2. Badania z użyciem telefonów komórkowych
2.3.3. Badania z wykorzystaniem pomiarów fizjologicznych (danych biometrycznych)
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3
JAK KONSUMENT WIDZI ŚWIAT - O ROLI PROCESÓW SPOSTRZEGANIA
3.1. Spostrzeganie i uwaga
3.1.1. Od wysuniętego języka do Rolling Stones
3.1.2. Jak umysł konsumenta radzi sobie z nadmiarem informacji - rola uwagi
3.2. Samochód Jamesa Bonda - product placement, czyli nietradycyjna reklama w tradycyjnych mediach
3.3. Guerilla marketing, ambient media - zaskakiwanie konsumenta
3.3.1. Niekonwencjonalne działania marketingowe - guerilla marketing
3.3.2. Niekonwencjonalne nośniki reklamy - ambient
3.4. Pachnące hotele i muzyka w sklepach - nieuświadamiany wpływ zmysłowego marketingu
3.4.1. Węch
3.4.2. Smak
3.4.3. Słuch
3.4.4. Dotyk
3.5. Niewidzialne lub niezauważalne - bodźce utajone
3.5.1. Powyżej i poniżej progu świadomego spostrzegania
3.5.2. Niechlubne początki bodźców podprogowych w reklamie
3.5.3. Oddziaływania podprogowe - dowody naukowe
3.5.4. Bodźce podprogowe w praktyce reklamowej
3.5.5. Bodźce peryferyczne - powyżej progu świadomego spostrzegania, ale niezauważane
3.5.6. Bodźce peryferyczne a bodźce podprogowe
3.6. Próg różnicy w spostrzeganiu - co konsument powinien zauważyć, a czego nie
3.6.1. Wykorzystanie progu różnicy w działaniach marketingowych
3.7. Kategorie w głowach konsumentów
3.7.1. Postrzeganie świata przez kategorie
3.7.2. Podobieństwo w procesie kategoryzacji
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4
O PRAWDZIWEJ I FAŁSZYWEJ WIEDZY KONSUMENTÓW
4.1. Produkty, sklepy, reklamy - źródła wiedzy konsumentów
4.2. "Wiem" i "wiem, że wiem" - wiedza obiektywna i subiektywna
4.2.1. Wiedza obiektywna - eksperci i laicy
4.2.2. Kalibracja wiedzy - (zbyt) pewny siebie konsument
4.3. Zewnętrzne źródła informacji
4.3.1. Źródła osobiste
4.3.2. Źródła publiczne i źródła komercyjne
4.4. Pamięć - wewnętrzne źródło informacji
4.4.1. Pamięć jawna i pamięć utajona
4.4.2. Dlaczego jazda na nartach przeszkadza w nauczeniu się jazdy na snowboardzie - zjawisko interferencji
4.4.3. Mały Głód i króliczki Duracell - jak pomóc pamięci konsumentów
4.5. Zawodna pamięć konsumenta
4.5.1. Królik Bugs u Disneya - fałszywe wspomnienia w reklamie
4.5.2. Miłość do szparagów i niechęć do sałatki z jajek - fałszywe wspomnienia kulinarne
4.6. Drogi, znany, francuski - wnioskowanie jako wewnętrzne źródło informacji o cechach jakości produktów
4.6.1. Linie lotnicze i suknie ślubne - rozszerzanie marki
4.6.2. Francuskie perfumy, szwajcarskie zegarki, chińskie podróbki - efekt kraju pochodzenia
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5
PROCESY POZNAWCZE W BADANIACH MARKETINGOWYCH -PRAKTYKA BADAŃ KONSUMENCKICH
5.1. Testy produktów-czyli jak konsument widzi, co czuje i jak mu smakuje
5.1.1. Decyzje niezbędne przy planowaniu testów produktów
5.1.2. Podstawy metodologiczne testów produktów
5.2. Badania cenowe - "negocjacje percepcyjne" między producentem a konsumentem
5.2.1. Bezpośrednia akceptacja ceny (metoda DPA) i deklaracja częstości zakupu
5.2.2. Badanie relacji cena-marka (metoda BPTO)
5.2.3. Badanie wrażliwości cenowej (metoda PSM)
5.3. Inne obszary badań towarzyszących wprowadzaniu produktów na rynek - badania nazw i opakowań
5.3.1. Badanie nazw
5.3.2. Badanie opakowań
5.4. Badania satysfakcji klienta
5.4.1. Kogo i o co pytać w badaniach satysfakcji klienta
5.4.2. Planowanie cyklu badań
5.5. Badania semiotyczne - w poszukiwaniu znaczenia, czyli badania bez osób badanych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 6
SERCE NA ZAKUPACH - PROCESY EMOCJONALNE W OCENACH I DECYZJACH KONSUMENTÓW
6.1. Czym są emocje
6.2. Afekt, emocje, nastroje - różne zjawiska emocjonalne
6.2.1. Emocje integralne i emocje incydentalne
6.3. Cechy ocen i wyborów emocjonalnych
6.4. Wpływ zjawisk emocjonalnych na funkcjonowanie człowieka
6.4.1. Dobry humor - lepsze produkty. Wpływ stanów emocjonalnych na oceny
6.4.2. "Nastrojowe" skróty. Wpływ stanów emocjonalnych na przetwarzanie informacji
6.4.3. Gry hazardowe, wakacje i "wstrętne" produkty - skomplikowane emocje negatywne
6.5. Czy emocje potrzebują myślenia - tajniki nieuświadamianego afektu
6.5.1. Efekt ekspozycji w zachowaniach konsumenckich
6.5.2. Emocje nie potrzebują myślenia - dowody neurofizjologiczne
6.5.3. Marka w mózgu
6.6. "Po prostu muszę to mieć"-zakupy pod wpływem impulsu
6.6.1. Szukając przyjemności i zapominając o smutkach - jasne i ciemne strony impulsywnych zakupów
6.6.2. Kto, gdzie i kiedy kupuje pod wpływem impulsu
6.6.3. Impulsywny konsument w sieci
6.7. Od miłości do nienawiści - skrajne emocje konsumentów
6.7.1. Lovemarks - tajemnica emocjonalnej więzi z marką
6.7.2. Bojkoty konsumenckie
6.8. Reklama jako narzędzie wywoływania emocji
6.8.1. Humor w reklamie - sposób na przyciągnięcie uwagi
6.8.2. Reklama jako narzędzie perswazji
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7
KAŻDE DZIAŁANIE MA JAKĄŚ PRZYCZYNĘ - MOTYWACJA W ZACHOWANIACH KONSUMENTÓW
7.1. Co to jest motywacja i dlaczego interesuje psychologów
7.2. W poszukiwaniu uniwersalnych potrzeb
7.2.1. Od fizjologii do samorealizacji - piramida potrzeb Masłowa
7.3. Nieświadome motywy działania
7.3.1. Dziedzictwo Zygmunta Freuda
7.3.2. Współczesne podejście do nieświadomości
7.3.3. Nieuświadomione przyczyny wyborów i zachowań konsumentów
7.4. Modele motywacji konsumenckiej
7.4.1. Wartości i style życia - model VALS 2
7.4.2. Od Freuda do Adlera - model Censydiam
7.5. Tożsamościowe uwarunkowania wyborów konsumenckich - Ja versus Inni
7.5.1. Obraz Ja - jaki jestem, a jaki chciałbym być
7.5.2. Kreowanie Ja - dlaczego diabeł ubiera się u Prądy
7.5.3. Poprawianie Ja - etyczne produkty w służbie moralności konsumenta
7.6. Być podobnym czy się wyróżnić - potrzeby unikalności i przynależności w zachowaniach konsumenckich
7.6.1. Konsumencka potrzeba unikalności
7.6.2. Być oryginalnym, byle nie za bardzo
7.6.3. Mass customization - zindywidualizowanie masowej konsumpcji
7.6.4. Balansowanie w grupie - unikalność i podobieństwo a rodzaje konsumpcji
7.7. Motywacje o podłożu poznawczym
7.7.1. Potrzeba poznania a uleganie promocjom i odbieranie komunikatów reklamowych
7.7.2. Potrzeba różnorodności
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 8
POSTAWY W ZACHOWANIACH KONSUMENCKICH
8.1. Historia badań nad postawami
8.2. Współczesne rozumienie postaw
8.3. Skąd się biorą postawy
8.3.1. Margaryna na tle zachodu słońca - emocjonalne źródła postaw
8.3.2. Jak "obliczyć" sympatię do marki - poznawcze źródła postaw
8.3.3. Postawy jako efekt doświadczenia
8.4. Czy postawy pozwalają przewidzieć zachowanie
8.4.1. Brak zgodności między postawą ogólną a zachowaniem - niezgodność ewaluatywna
8.4.2. Brak zgodności między intencją zachowania a zachowaniem - niezgodność dosłowna
8.5. Postawy ambiwalentne i utajone - nowe spojrzenie na przyczyny rozbieżności między postawą a zachowaniem
8.5.1. Postawy ambiwalentne
8.5.2. Postawy utajone
8.6. Jak zmieniać postawy - komunikowanie perswazyjne
8.6.1. Dwutorowe modele oddziaływań perswazyjnych
8.7. Od obojętności po uwielbienie - bieguny konsumenckiego zaangażowania
8.7.1. Źródła zaangażowania
8.7.2. Jak mierzyć zaangażowanie
8.7.3. Serce i rozum - zaangażowanie emocjonalne, zaangażowanie racjonalne
8.8. Wpływ komunikatów marketingowych na postawy konsumentów
8.8.1. Odbieranie i przetwarzanie przekazów reklamowych
8.8.2. Odbieranie i przetwarzanie pozareklamowych komunikatów marketingowych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 9
PRAKTYCZNIE O EMOCJACH, MOTYWACJACH I POSTAWACH KONSUMENTÓW
9.1. Badania postaw i badania segmentacyjne
9.1.1. Badania U&A - klasyka badań postaw w badaniach marketingowych
9.1.2. Jakościowe badania postaw - wprowadzanie produktów na rynek
9.1.3. Badania segmentacyjne - podstawa wyboru grupy docelowej i tworzenia strategii produktu
9.2. Jakościowe badania potrzeb i wartości
9.2.1. Bliżej doświadczeń - badania etnograficzne
9.2.2. Analiza metafor
9.3. Badania marki
9.3.1. Ilościowe metody badania marki
9.3.2. Jakościowe metody badania marki pretestowe reklamy - czy pomysł na reklamę będzie skuteczny
9.4. Badania reklamy
9.4.1. Badania poprzedzające tworzenie reklamy - w jakim kierunku iść
9.4.2. Badania pretestowe reklamy - czy pomysł na reklamę będzie skuteczny
9.4.3. Badania posttestowe - czy przeprowadzona kampania była skuteczna
Podsumowanie
Literatura
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.