Profilaktyka społeczna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje fachowe
(2)
Dostępność
nieokreślona
(5)
tylko na miejscu
(4)
Placówka
Czytelnia dla Dorosłych
(5)
Autor
Jędrzejko Mariusz
(2)
Miluska Jolanta (1951- )
(2)
Szwedzik Adam
(2)
Bugajski Jarosław
(1)
Domachowski Waldemar
(1)
Gliszczyński Arkadiusz
(1)
Grabowska Małgorzata
(1)
Kordaczuk-Wąs Marzena
(1)
Kotlarska-Michalska Anna
(1)
Kozłowski Tomasz
(1)
Krawulska-Ptaszyńska Anna
(1)
Matejek Józefa
(1)
Muszyńska Ewa
(1)
Obrębska Monika
(1)
Orlik-Marciniak Ewa
(1)
Pomianowski Roman
(1)
Poznaniak Wojciech
(1)
Rosiński Dariusz
(1)
Siedlanowski Paweł
(1)
Szczęsny Wiesław Wojciech
(1)
Sęk Helena
(1)
Walancik Marek
(1)
Wiszowaty Edward (1949- )
(1)
Zajączkowski Krzysztof
(1)
Zellma Anna (1970- )
(1)
Ścigała Ireneusz
(1)
Śmigiel Joanna
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Pedagodzy
(1)
Policjanci
(1)
Pracownicy młodzieżowi
(1)
Psycholodzy
(1)
Temat
Powieść polska
(3282)
Powieść amerykańska
(2914)
Kobieta
(1509)
Powieść angielska
(1485)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1248)
Profilaktyka społeczna
(-)
Rodzina
(1118)
Powieść młodzieżowa polska
(992)
Język polski
(948)
Przyjaźń
(863)
Poezja polska
(686)
Dziecko
(679)
Miłość
(645)
Literatura dziecięca polska
(604)
Poezja dziecięca polska
(575)
Polska
(539)
Powieść francuska
(536)
Literatura polska
(533)
Bajkoterapia
(507)
II wojna światowa (1939-1945)
(496)
Wojsko
(485)
Powieść niemiecka
(478)
Tajemnica
(477)
Wychowanie przedszkolne
(461)
Relacje międzyludzkie
(451)
Zwierzęta
(450)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(442)
Pisarze polscy
(412)
Młodzież
(400)
Uczniowie
(390)
Wychowanie w rodzinie
(390)
Nauczyciele
(374)
Historia
(368)
Rodzeństwo
(366)
Wojna 1939-1945 r.
(363)
Dzieci
(354)
Powieść młodzieżowa angielska
(352)
Wychowanie
(345)
Książka mówiona
(323)
Uczucia
(323)
Nastolatki
(320)
Śledztwo i dochodzenie
(315)
Żydzi
(310)
Opowiadanie polskie
(309)
Sekrety rodzinne
(304)
Matematyka
(292)
Dziewczęta
(286)
Życie codzienne
(285)
Magia
(283)
Filozofia
(279)
Małżeństwo
(274)
Powieść rosyjska
(274)
Sztuka
(267)
Trudne sytuacje życiowe
(262)
Psy
(259)
Nauczanie początkowe
(258)
Policjanci
(258)
Szkolnictwo
(257)
Internet
(249)
Pamiętniki polskie
(249)
Dramat polski
(247)
Kultura
(236)
Powieść dziecięca polska
(236)
Język angielski
(229)
Ludzie a zwierzęta
(229)
Polacy za granicą
(225)
Terroryzm
(224)
Polityka międzynarodowa
(223)
Boże Narodzenie
(222)
Matki i córki
(222)
Zabójstwo
(222)
Psychologia
(217)
Pedagogika
(210)
PRL
(209)
Przyroda
(209)
Zarządzanie
(209)
Unia Europejska
(201)
Wsie
(201)
Nauczanie
(200)
Władcy
(199)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(197)
Przedsiębiorstwo
(194)
Psychoterapia
(192)
Wakacje
(191)
Politycy
(185)
Fizyka
(184)
Literatura
(183)
Osoby zaginione
(183)
Wybory życiowe
(182)
Publicystyka polska
(177)
Chłopcy
(176)
Podróże
(174)
Geografia
(173)
Dziadkowie i wnuki
(169)
Dziennikarze
(168)
Narkomania
(167)
Śmierć
(166)
Policja
(165)
Samorząd terytorialny
(165)
Przestępczość zorganizowana
(164)
Polityka
(161)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Szczytno (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(3)
Podręczniki akademickie
(3)
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Edukacja i pedagogika
(3)
Psychologia
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Medycyna i zdrowie
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 173-181.
Niniejsza książka ma pozwolić na spojrzenie na kwestie działań na rzecz bezpieczeństwa z pozycji oddziaływań profilaktycznych, które nie są budowane jedynie na podstawie analizy zaistniałych zdarzeń przestępczych, ale przede wszystkim na podstawie umiejętnego wykorzystywania wiedzy kryminođlogicznej w codziennej pracy służb odpowiedzialnych za tę płaszczyznę życia społecznego. Dlatego poruszone zostały m.in. kwestie: czynników kryminođgennych determinujących przestępcze zachowania człowieka, rola ofiary w genezie przestępstwa, proces prognozowania zachowań przestępczych czy profilowania, które - umiejętnie wykorzystywane - mogą przyczynić się do spadku przestępczości i wzrostu poczucia bezpieczeństwa lokalnej społeczności.
Autor stara się przekonać, że budowanie programów prewencji kryminalnej winno być ukierunkowane zarówno na oddziaływanie na indywidualne zachowanie człowieka, jak i na inicjowanie procesów społecznych, które mają na celu wzrost motywacji poszczególnych osób do zachowań zwiększających bezpieczeństwo. Ważne jest również właściwe, proaktywne podejście, które polega na zabezpieczaniu potencjalnych ofiar przed pokrzywdzeniem w wyniku przestępstwa, gdyż badania kryminologiczne wyraźnie wskazują, że podejście retroaktywne jest mało skuteczne.
W książce znajdują się również tezy uzasadniające twierdzenie, że ze względu na poziom ryzyka pokrzywdzenia w wyniku przestępstwa istotne są wszystkie trzy następujące poziomy profilaktyki:
- profilaktyka pierwszorzędowa skierowana jest do osób, które nie były ofiarami przestępstw, ale w stosunku do których istnieje ryzyko pokrzywdzenia;
- profilaktyka drugorzędowa skierowana jest do tzw. grup ryzyka, czyli osób najbardziej zagrożonych pokrzywdzeniem;
- profilaktyka trzeciorzędowa skierowana jest do ofiar przestępstw, aby redukować szkody somatyczne, psychiczne i społeczne wynikające ze szkód zaistniałych w wyniku przestępstwa. - [z Wstępu]
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Prewencja kryminalna jako metoda zapobiegania dysfunkcjom człowieka
2. Przestępstwo jako zdarzenie społecznie nieakceptowalne
3. Czynniki kryminogenne determinujące zachowania przestępcze człowieka
3.1. Elementy determinujące zachowania przestępcze człowieka
3.2. Czynniki biologiczne
3.3. Rola czynników psychologicznych w procesie popełniania przestępstwa
3.4. Społeczne czynniki kryminogenne
3.5. Wpływ czynników sytuacyjnych na dokonanie przestępstwa
4. Prognozowanie i profilowanie zachowań przestępczych w ujęciu interdyscyplinarnym
4.1. Znaczenie kryminologii dla określenia podstaw profilowania i prognozowania
4.1.1. Kryminologia a profilowanie
4.1.2. Teorie kryminologiczne i prognozowanie a profilowanie
4.2. Rola psychologii śledczej w profilowaniu
4.2.1. Przedmiot i zakres działań psychologii śledczej
4.2.2. Psychologiczne podstawy profilowania
5. Profilowanie jako miarodajne źródło informacji o predyspozycjach przestępczych
5.1. Powstanie i rozwój procesu profilowania. Podstawowe pojęcia
5.2. Przestępca zorganizowany i zdezorganizowany
5.3. Model profilowania sprawcy przestępstwa
5.3.1. Gromadzenie danych
5.3.2. Analiza i klasyfikacja danych
5.3.3. Rekonstrukcja zdarzenia
5.3.4. Synteza profilu
6. Rola ofiary w genezie przestępstwa
6.1. Proces stawania się ofiarą czynu zabronionego
6.1.1. Ofiara potencjalna a ofiara rzeczywista
6.1.2. Czy ofiara ma wpływ na wybór przestępcy
7. Wybrane polskie unormowania prawa w zakresie działań prewencyjnych i wykrywczych Policji wobec sprawców przestępstw
7.1. Służba patrolowa
7.2. Służba kryminalna
8. Zasady współpracy instytucjonalnej podmiotów działających w obszarze bezpieczeństwa publicznego
8.1. Współpraca Policji ze strażą gminną
8.2. Współdziałanie Policji ze Strażą Graniczną
8.3. Policja a specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne
8.4. Współpraca Policji ze Strażą Ochrony Kolei
8.5. Współdziałanie Policji z Państwową Strażą Łowiecką i Państwową Strażą Rybacką
9. Rozpoznanie predyspozycji przestępczych w ramach środków profilaktyczno-prewencyjnych z pozycji rewolucji, a nie stagnacji
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 343 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia przy artykułach.
Otaczająca nas rzeczywistość pełna jest zagrożeń i niebezpieczeństw. Czyhają one przede wszystkim na dzieci i młodzież, choć i my, dorośli, dajemy się często im zwieść i osaczyć. Książka, którą przygotowali specjaliści wielu dziedzin i dyscyplin naukowych, w przystępny sposób i podparty rzetelną kwerendą dokumentów, raportów i badań, porusza najbardziej aktualne problemy i zagrożenia współczesności. Od tych płynących z cyfrowego świata - którym zachwyca się cała społeczność i bez którego nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania - przez chemiczne uzależnienia zbierające coraz większe żniwo w postaci przedwczesnych zgonów, po nowe, wciąż akceptowane społecznie uzależnienia, takie jak pracoholizm czy ryzykowne zachowania seksualne młodych. Publikacja zawiera diagnozę i sięga do przyczyn tego rodzaju zachowań czy zaburzeń, by w ostatniej części skupić się na nieco chyba zapomnianych wątkach i zagadnieniach, takich jak godność i sumienie człowieka, świat wartości czy rola rodziny i Kościoła katolickiego w profilaktyce i uzdrawianiu zaburzeń i patologii społecznych. Powinni sięgnąć po nią także ci, którzy w procesach pedagogicznych uczestniczą czy je tworzą, oraz ci, którzy zajmują się zawodowo profilaktyką społeczną i zaburzeniami społecznymi, także tymi najnowszymi, które doczekały się wreszcie nowej klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego - DSM-5. dr hab. prof. UKSW ks. Krzysztof Stępniak
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 316.6 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 289-302.
Wraz ze zmianami społecznymi i przechodzeniem od społeczeństwa tradycyjnego do ponowoczesnego, katalog zagrożeń społecznych zdecydowanie się zmienia, a w każdej dekadzie powstaje co najmniej jedno znaczące nowe zagrożenie, którego koszty obciążają wiele sfer życia społecznego. Ich cechą charakterystyczną jest opóźniona reakcja na nie, co skutkuje w pierwszej kolejności niedowierzaniem, że tak jest, a w drugiej kolejności opóźnionymi już działaniami. Tak się stało z „dopalaczami”, tak jest z cyberzagrożeniami. Powstaje zatem pytanie, czy społeczeństwo i jego instytucje są przygotowane na zmiany w sferze dysfunkcjonalnych zachowań dzieci i młodzieży. Do tych nowych zagadnień nawiązuje kolejna publikacja przygotowana pod kierunkiem wytrawnych pedagogów – praktyków. (dr hab. Eugeniusz Moczuk, prof. PRz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 316.6 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, wykaz aktów prawnych na stronach 91-[95].
Publikacja z zakresu policyjnej profilaktyki społecznej, która powstała w odpowiedzi na potrzeby zgłoszone przez funkcjonariuszy policji. Wskazuje, w jaki sposób przygotowywać i koordynować działania profilaktyczne z uwzględnieniem aktualnie obowiązujących regulacji. Jak wybrać odpowiednie podmioty partnerskie oraz specjalistów dających gwarancję skutecznej realizacji założonych celów. Książka miejscami uzupełnia, miejscami streszcza rozważania autorki zawarte w monografii "Społeczne uwarunkowania policyjnych działań profilaktycznych".
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1. Policyjne zadania w obszarze profilaktyki społecznej - obowiązujące regulacje
1.1. Prewencja kryminalna a profilaktyka społeczna
Rozdział 2. Koncepcje i cele działań profilaktycznych
2.1. Policyjne koncepcje zapobiegania przestępczości
Rozdział 3. Strategie profilaktyczne
Rozdział 4. Rodzaje działań profilaktycznych
4.1. Policyjne działania profilaktyczne
4.1.1. Obszary tematyczne policyjnych programów profilaktycznych
4.1.2. Rodzaje i formy policyjnych oddziaływań profilaktycznych
Rozdział 5. Standardy budowy programów profilaktycznych
5.1. Proces standaryzacji policyjnych programów profilaktycznych
Rozdział 6. Praktyczne aspekty konstruowania programów profilaktycznych
6.1. Diagnoza zagrożeń bezpieczeństwa i ich przyczyn
6.2. Formułowanie celów profilaktycznych i wskaźników mierzenia postępów programu
6.3. Określanie odbiorców i rodzaju programu, opracowywanie form oddziaływań i strategii profilaktycznych
6.4. Dobór podmiotów partnerskich
Rozdział 7. Praktyczne aspekty ewaluacji programów profilaktycznych
Rozdział 8. Podsumowanie
Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 351.74 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 159.9 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
-Prezentowana książka stanowi próbę pokazania różnych sposobów psychologicznego diagnozowania i rozwiązywania problemów społecznych. Odnosi się więc do zagadnienia, które - ze względu na jego powszechny i praktyczny wymiar - jest obiektem wspólnego zainteresowania przedstawicieli różnych dyscyplin nauki, a także praktyków społecznych (...) Podejmując tematykę problemów społecznych odnosimy się też do zjawiska będącego elementem powszechnej świadomości ludzi i konkretyzowanego na codzień przez środki masowego przekazu (...)
-Książka adresowana jest przede wszystkim do studentów psychologii, socjologii, pedagogiki i politologii. Mamy jednak nadzieję, że zainteresuje ona także praktyków społecznych: polityków, dziennikarzy, pracowników socjalnych, prawników i wszystkie osoby, dla których problem społeczny i jego rozwiązywanie jawi się jako zagadnienie ważne i atrakcyjne. - [ze Słowa wstępnego]
-Zawiera:
-Słowo wstępne
*PROBLEMY FUNKCJONOWANIA INSTYTUCJI SPOŁECZNYCH
-EWA MUSZYŃSKA, Problemy społeczne współczesnej szkoły w Polsce
-ANNA KRAWULSKA-PTASZYŃSKA, Dysfunkcjonalność systemu ochrony zdrowia na przykładzie psychologicznej analizy relacji lekarz-pacjent
-ROMAN POMIANOWSKI, Transformacja polskiego systemu penitencjarnego
*PROMOCJA WARTOŚCI
-HELENA SĘK, IRENEUSZ ŚCIGAŁA, Społeczny kontekst rozwoju i modyfikacji zachowań zdrowotnych
-MONIKA OBRĘBSKA, Psychospołeczne konsekwencje reklamy
-WALDEMAR DOMACHOWSKI, Czy reklama jest źródłem problemów społecznych?
*AGRESJA SPOŁECZNA
-JOLANTA MILUSKA, Indywidualizm i kolektywizm jako źródło agresji społecznej
-DARIUSZ ROSIŃSKI, Agresja i przemoc wśród młodzieży - próba analizy zjawiska
-EWA ORLIK-MARCINIAK, Agresywność grup subkulturowych
*BIERNOŚĆ SPOŁECZNA
-WOJCIECH POZNANIAK, Społeczna, polityczna i ekonomiczna bierność zachowań
-ANNA KOTLARSKA-MICHALSKA, Psychospołeczne aspekty bezdomności
-ROMAN POMIANOWSKI, Uzależnienia -współczesną wersją "ucieczki od wolności"
-JOANNA ŚMIGIEL, Starzenie się jako problem społeczny
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316.6 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. 376 [Czytelnia dla Dorosłych]
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 316.6 [Filia Naukowa], 316 [Filia Naukowa] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 493-575.
"(...) publikacja (...) jest dziełem nowatorskim, odwołującym się zarówno do kluczowych założeń filozofii Community Policing, jak również diagnozującym obszary (potrzeby) doskonalenia działań policji skierowanych na poprawę bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Autorzy monografii - odwołując się do ustawowych zadań Policji, a także bazując na tzw. dobrych praktykach oraz wynikach badań sondażowych przeprowadzonych wśród funkcjonariuszy - udowodnili tezę wskazującą na olbrzymie znaczenie wiedzy i umiejętności pedagogicznych policjantów w realizacji zadań służbowych, szczególnie dotyczących przedsięwzięć z zakresu profilaktyki społecznej. (...) Nabycie niezbędnych kompetencji pedagogicznych, jak dobitnie wskazują Autorzy dzieła, przyczynia się również do tworzenia pozytywnego wizerunku Policji jako instytucji służącej ludziom, a w konsekwencji - wzmacnia zaufanie społeczeństwa do policji.
Przygotowane opracowanie ma również nieoceniony wymiar praktyczny. Autorzy publikacji (...) przedstawili nie tylko pedagogiczny aspekt policyjnej służby, ale - co istotne - opisali przykłady konkretnego zastosowania wiedzy pedagogicznej w policyjnej praktyce (m. in. problem uzależnienia nieletnich od alkoholu i narkotyków, przemoc w szkole i rodzinie, zagrożenia w cyberprzestrzeni). W tym też zakresie recenzowaną publikację należy traktować jako dzieło pionierskie, wypełniające istotną lukę w procesie doskonalenia polskiej Policji. (...)" - [Fragment recenzji dr hab. Agaty Tyburskiej]
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I. Teoretyczne konteksty pedagogiki w pracy funkcjonariuszy Policji
1. Interdyscyplinarny charakter wiedzy pedagogicznej
2. Kluczowe kategorie pedagogiczne
3. Potoczna i naukowa wiedza pedagogiczna
4. Kultura pedagogiczna policjantów
Rozdział II. Aktywność pedagogiczna funkcjonariuszy Policji w świetle regulacji prawnych
1. Działalność prewencyjna
2. Czynności interwencyjne
3. Zaangażowanie na rzecz profilaktyki społecznej i w sytuacjach kryzysowych w szkołach
4. Współpraca z rodziną i instytucjami oświatowo - wychowawczymi
Rozdział III. Obszary zaangażowania pedagogicznego funkcjonariuszy Policji
1. Przeciwdziałanie uzależnieniom nieletnich od alkoholu, narkotyków i dopalaczy
2. Prewencja przemocy w rodzinie i szkole
3. Przeciwdziałanie zagrożeniom w cyberprzestrzeni
4. Zapobieganie prostytucji wśród nieletnich
5. Edukacja dla bezpieczeństwa
Rozdział IV. Zasady działania pedagogicznego funkcjonariuszy Policji
1. Podmiotowość i indywidualizacja
2. Wzbudzanie pozytywnej motywacji
3. Łączenie teorii z praktyką
4. Integrowanie oddziaływań profilaktycznych
Rozdział V. Wybrane rozwiązania metodyczne w aktywności pedagogicznej policjantów
1. Wyjaśnienie podstawowej terminologii
2. Kryteria wyboru metodyki działalności pedagogicznej
3. Sposoby aktywizacji uczestników spotkań
4. Formy, metody, techniki i środki oddziaływań wychowawczych
5. Zastosowanie nowoczesnych środków dydaktycznych
6. Planowanie aktywności pedagogicznej
7. Kształcenie i doskonalenie zawodowe w zakresie pedagogiki
Rozdział VI. Między teorią a praktyką: świadomość pedagogiczna policjantów
. Metodologia badań własnych
2. Charakterystyka badanej populacji
3. Potrzeba edukacji pedagogicznej w świetle doświadczenia zawodowego policjantów
4. Miejsce i rola pedagogiki w szkoleniu zawodowym policjantów
5. Elementy wiedzy pedagogicznej użyteczne w policyjnej służbie
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Summary
Zusammenfassung
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 351.74 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej