96334
Książka
W koszyku
Przedmiotem rozważań prezentowanych w książce uczyniono najwyższy szczebel w „drabinie controllingu” (wyższy od controllingu kosztów i controllingu jakości), a mianowicie controlling efektywności. Celem książki jest uporządkowanie dość pokaźnej liczby mierników/wskaźników controllingowych i list kontrolnych dotyczących gospodarowania kapitałem ludzkim według przyjętych w danej organizacji ujęć efektywności, stanowiących dla niej wykładnię tego gospodarowania. Na polskim rynku wydawniczym istnieją wprawdzie (nieliczne zresztą) pozycje dotyczące controllingu personalnego, ale nie skupiają się one na (najtrudniejszym koncepcyjnie i aplikacyjnie) aspekcie efektywnościowym. Monografia – której przedmiotem jest monitorowanie procesów gospodarowania kapitałem ludzkim organizacji pod kątem racjonalności/ekonomiczności – ma zatem wypełnić w pewnej mierze istniejącą lukę i pozwolić praktykom na konstruowanie systemów informatycznych stanowiących podstawę systemu controllingu personalnego. Autorka nie tylko porządkuje controllingowe instrumentarium, lecz także je wzbogaca. Novum stanowi uporządkowanie go nie tylko według efektywności, ale także z podziałem na ilościowy i jakościowy wymiar kapitału ludzkiego z perspektywy jego składowych oraz dualnego charakteru controllingu, a także z perspektywy podziału na controlling operacyjny, taktyczny i strategiczny, a nie według dotychczas praktykowanego podziału na funkcje personalne. Praca stanowi próbę rozwinięcia następującej głównej tezy: w controllingowych ujęciach różnych procesów gospodarowania kapitałem ludzkim zorientowanych na maksymalizowanie wartości tego kapitału nie jest jeszcze dostatecznie zakotwiczona koncepcja integrująca podejście celowościowe i systemowe (koncepcja interesariuszy), zgodna z ideą zrównoważonego gospodarowania kapitałem ludzkim.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów i skrótowców
Wstęp
Rozdział 1. Istota gospodarowania kapitałem ludzkim organizacji z perspektywy controllingu
1.1. Ekonomiczność jako sedno gospodarowania
1.2. Wymiary i składowe kapitału ludzkiego – poziom mikro- i makroekonomiczny
1.3. Obszary strategicznego, taktycznego i operacyjnego controllingu personalnego
1.4. Podsumowanie
Rozdział 2. Controlling ilościowego wymiaru kapitału ludzkiego
2.1. Controlling stanu i dynamiki zatrudnienia
2.2. Controlling efektywnego pozyskiwania pracowników
2.3. Controlling efektywnego stabilizowania zatrudnienia Most Value Employess i relacji z byłymi pracownikami
2.4. Podsumowanie
Rozdział 3. Controlling jakościowego wymiaru kapitału ludzkiego
3.1. Controlling efektywnego inwestowania w wiedzę pracowników
3.2. Controlling rozwijania i pożytkowania zdolności (twórczych)
3.3. Controlling kształtowania umiejętności pracowników
3.4. Controlling dynamiki motywacji pracowników
3.5. Controlling dobrostanu pracowników
3.6. Controlling pożądanych postaw pracowniczych
3.7. Controlling koherencji wartości pracowników i organizacji
3.8. Podsumowanie
Rozdział 4. Controlling równowartościowego podejścia do jego ilościowo-jakościowej i interesariuszowej orientacji
4.1. Odzwierciedlenie idei zrównoważonego gospodarowania kapitałem ludzkim w controllingu personalnym – egzemplifikacje
4.2. Stopnie aplikacyjnego zaawansowania controllingowego ujęcia gospodarowania kapitałem ludzkim organizacji
4.3. Podsumowanie
Zakończenie
Literatura
Spis tabel
Indeks
Status dostępności:
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 005 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Bibliografia, netografia na stronach 199-218. Indeks.
Uwaga dotycząca finansowania
Współfinansowanie: Uniwersytet Ekonomiczny (Katowice)
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej