Polityka oświatowa
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(6)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
nieokreślona
(6)
tylko na miejscu
(3)
Placówka
Czytelnia dla Dorosłych
(3)
Autor
Śliwerski Bogusław (1954- )
(2)
Chmielewski Zdzisław (1942- )
(1)
Czerepaniak-Walczak Maria (1947- )
(1)
Giedrojć Marzenna
(1)
Hutnikiewicz Alina (1956- )
(1)
Janeczek Stanisław (1951- )
(1)
Jankowiak Stanisław (1958- )
(1)
Lewandowska Izabela (1968- )
(1)
Machałek Małgorzata
(1)
Makowski Adam (1963- )
(1)
Mieczkowski Janusz
(1)
Muranowicz Magdalena
(1)
Nowosielska-Sobel Joanna (1972- )
(1)
Siemionow Justyna
(1)
Sikorski Tomasz (1975- )
(1)
Sobiecki Karol (1991- )
(1)
Starościc Anna
(1)
Strauchold Grzegorz (1958- )
(1)
Toszek Bartłomiej H
(1)
Wałaszewski Krzysztof
(1)
Wiśniewska Monika (1974- )
(1)
Włodarczyk Edward (1946-2021 )
(1)
Śpica Paweł
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Temat
Powieść polska
(3282)
Powieść amerykańska
(2914)
Kobieta
(1503)
Powieść angielska
(1485)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1248)
Polityka oświatowa
(-)
Rodzina
(1117)
Powieść młodzieżowa polska
(992)
Język polski
(948)
Przyjaźń
(861)
Poezja polska
(686)
Dziecko
(679)
Miłość
(644)
Literatura dziecięca polska
(604)
Poezja dziecięca polska
(575)
Polska
(539)
Powieść francuska
(536)
Literatura polska
(533)
Bajkoterapia
(507)
II wojna światowa (1939-1945)
(494)
Wojsko
(485)
Powieść niemiecka
(478)
Tajemnica
(474)
Wychowanie przedszkolne
(462)
Relacje międzyludzkie
(450)
Zwierzęta
(450)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(442)
Pisarze polscy
(412)
Młodzież
(398)
Uczniowie
(390)
Wychowanie w rodzinie
(390)
Nauczyciele
(373)
Historia
(368)
Rodzeństwo
(364)
Wojna 1939-1945 r.
(363)
Dzieci
(354)
Powieść młodzieżowa angielska
(352)
Wychowanie
(345)
Książka mówiona
(323)
Uczucia
(323)
Nastolatki
(320)
Śledztwo i dochodzenie
(315)
Żydzi
(310)
Opowiadanie polskie
(309)
Sekrety rodzinne
(300)
Matematyka
(292)
Dziewczęta
(285)
Życie codzienne
(284)
Magia
(283)
Filozofia
(279)
Powieść rosyjska
(274)
Małżeństwo
(273)
Sztuka
(267)
Trudne sytuacje życiowe
(260)
Psy
(259)
Nauczanie początkowe
(258)
Szkolnictwo
(256)
Policjanci
(255)
Internet
(249)
Pamiętniki polskie
(249)
Dramat polski
(247)
Kultura
(236)
Powieść dziecięca polska
(236)
Język angielski
(229)
Ludzie a zwierzęta
(229)
Polacy za granicą
(224)
Terroryzm
(224)
Polityka międzynarodowa
(223)
Boże Narodzenie
(222)
Matki i córki
(222)
Zabójstwo
(221)
Psychologia
(217)
Pedagogika
(210)
Przyroda
(209)
Zarządzanie
(209)
PRL
(207)
Unia Europejska
(201)
Nauczanie
(200)
Wsie
(199)
Władcy
(199)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(197)
Przedsiębiorstwo
(194)
Psychoterapia
(192)
Wakacje
(191)
Politycy
(185)
Fizyka
(184)
Literatura
(183)
Osoby zaginione
(183)
Wybory życiowe
(181)
Publicystyka polska
(177)
Chłopcy
(176)
Podróże
(174)
Geografia
(173)
Dziadkowie i wnuki
(168)
Narkomania
(166)
Śmierć
(166)
Dziennikarze
(165)
Samorząd terytorialny
(165)
Policja
(164)
Przestępczość zorganizowana
(163)
Polityka
(160)
Temat: czas
1901-2000
(5)
1945-1989
(3)
1801-1900
(2)
1701-1800
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Mazury
(1)
Polska (część zachodnia)
(1)
Pomorze Zachodnie
(1)
Warmia
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Gatunek
Opracowanie
(3)
Monografia
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Materiały konferencyjne
(1)
Publikacja okolicznościowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(6)
Historia
(5)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Nauka i badania
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Proces emancypacji kultury szkoły / Maria Czerepaniak-Walczak. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2018. - 262, [2] strony : ilustracje, fotografia, 21 cm.
(Kultura Szkoły ; 3)
Bibliografia, netografia na stronach 243-262.
Książka jest zaproszeniem do dyskusji nad możliwością emancypacji kultury szkoły - upełnomocnienia wszystkich podmiotów współtworzących system kulturowy szkoły w relacjach z jej dynamicznym kontekstem społecznym i światem wirtualnym, w którym zanurzona jest współczesna edukacja.
Wiedza o złożoności, wielowarstwowości i wielowymiarowości kultury szkoły i rozumienie jej specyfiki są podstawą racjonalnych, refleksyjnych, długofalowych procesów krytycznej świadomości. W publikacji autorka przedstawiła warunki wyzwalania się szkoły i edukacji z systemowych, administracyjnych i politycznych ograniczeń i restrykcji. Kultura szkoły została ukazana z perspektywy procesu jej emancypacji z uwzględnieniem obecnych realiów życia polityczno-społecznego oraz historycznego kontekstu specyfiki kultury instytucji edukacyjnej, w tym specyficznych dla niej symboliki i języka.
Publikacja skierowana do kadry pedagogicznej szkół (dyrekcji, nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych), może być przydatna także władzom oświatowym różnego szczebla oraz publicystom wypowiadającym się kwestiach edukacji w Polsce.
Spis treści
WSTĘP. O CZYM JEST TA KSIĄŻKA?
ROZDZIAŁ 1
EMANCYPACJA - KULTURA - EDUKACJA ; EMANCYPACJA W CODZIENNOŚCI EDUKACYJNEJ
Wprowadzenie
1.1. Emancypacja: idee i praktyki; o pojmowaniu emancypacji
1.2. Emancypacja jako akt i jako proces
1.3. Relacje emancypacji, edukacji i kultury
1.4. Emancypacja w edukacyjnej codzienności i poprzez edukacyjną codzienność
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
KULTURY SZKOŁY. POJĘCIE - STRUKTURA - TYPY
Wprowadzenie
2.1. Kultura szkoły, jej pojmowanie
2.2. Kultura - klimat - dusza; intelektualne i emocjonalne podejście do kultury szkoły
2.3. Język jako element kultury szkoły
2.4. Typy kultur szkoły
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3
KONTEKSTY KULTURY SZKOŁY ; PERSPEKTYWA PEDAGOGIKI EMANCYPACYJNEJ
Wprowadzenie
3.1. Kultura szkoły w kontekście kultury masowej
3.2. Kultura zaufania w szkole
3.3. Kultura szkoły w krajobrazie medialnym; między zniewoleniem i emancypacją
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4
TRWAŁOŚĆ I DYNAMIKA KULTURY SZKOŁY: TRANSMISJE - TRANSFORMACJE - TRANSGRESJE
Wprowadzenie
4.1. Schola non semper reformanda est
4.2. Świadomość podmiotów kultury szkoły jako czynnik zmiany
4.3. Gramatyka szkoły: transmisje kultury szkoły
4.4. Transformacje kultury szkoły
4.5. Transgresje kultury szkoły
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5
EMANCYPACJA I EMANCYPOWANIE SIĘ KULTURY SZKOŁY
Wprowadzenie
5.1. Przesłanki emancypowania się kultury szkoły
5.2. Proces emancypowania się kultury szkoły
5.3. Kompetencje emancypacyjne, ich struktura i funkcje w procesie emancypowania się kultury szkoły
5.4. Wolność i jej potencjał edukacyjny; kultura wolności czy (i) kultura przyzwolenia (swawoli)
5.5. Intruz, "niewinny antropolog" czy naiwniak? - o badaniu kultury szkoły
5.6. Badanie w działaniu w procesie emancypowania się kultury szkoły
Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
NETOGRAFIA
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła i Monografie / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ; 459)
Bibliografia na stronach 310-324. Indeks.
Tom prezentuje bogactwo i skomplikowane przemiany w zakresie nowożytnej kultury intelektualnej, przede wszystkim na gruncie oświeceniowych reform szkolnych, a zwłaszcza przeprowadzonych w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, ale ukazanych na tle europejskim. Presja rozwijających się nauk przyrodniczych sprzyjała odchodzeniu od szkolnictwa ukierunkowanego humanistycznie i filozoficznie w kierunku postępującego wzmocnienia kształcenia o charakterze zawodowym. Wzrastająca rola centralnych władz państw absolutystycznych wyznaczała oświacie nowe zadania wychowawcze, czyniąc ze szkolnictwa fundament nowego ładu ideowego i społeczno-politycznego. W odradzającej się Rzeczypospolitej zmiany te dokonały się w szkolnictwie kościelnym, początkowo w oświacie prowadzonej przez zakon pijarów, a po kasacie zakonu jezuitów, których szkoły przejęło państwo, przynajmniej postulatywnie, w odniesieniu do całości ówczesnej oświaty, zwłaszcza szkolnictwa średniego i wyższego. Stąd też niniejszy tom łączy obydwa typy reform, akcentując na zasadzie tzw. długiego trwania ich relatywnie pojętą ciągłość, zarówno w wymiarze naukowym, jak i ideowym, a także ich religijno-moralistyczny i obywatelski charakter.Niniejsza publikacja chce się skromnie wpisać w obchody 100-lecia odzyskania niepodległości oraz 100-lecia KUL, widząc w tym rocznicowym zespoleniu niegasnący znak nadziei, że rzetelnie prowadzone szkolnictwo będzie niezastąpionym fundamentem ładu ideowego, społecznego i gospodarczego naszej Ojczyzny, a KUL zachowa w niej swe trwałe i znaczące miejsce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Francis Fukuyama stawiający w 1989 r. pytanie o koniec historii mimowolnie wywołal dyskusję nad współczesną rolą "nauczycielki życia" i kierunkami dalszych badań historycznych. W "globalnej wiosce", wobec coraz bardziej integrującej się Europy, redukcji znaczenia granic między państwami, a w konsekwencji zaniku płaszczyzn dotychczasowych konfliktów zmniejszyła się atrakcyjność badań nad historią polityczną. Ich miejsce stopniowo wypełniają studia poświęcone społecznym, kulturowym, gospodarczym aspektom dziejów. Dla Polaków - a z pewnością także dla przedstawicieli innych nacji Europy Środkowo-Wschodniej - po wejściu w 2004 r. do Unii Europejskiej i w 2007 r. do strefy Schengen jedną z kluczowych kwestii staje się odpowiedź na pytanie o perspektywy zachowania tożsamości narodowej. Coraz częściej podejmowana jest refleksja nad jej opozycyjnością lub możliwością koegzystencji z tożsamością europejską z jednej i regionalną z drugiej strony. Dyskusja na ten temat podejmowana jest też w społeczeństwach Europy zachodniej, jednak z pewnością doświadczenie historyczne wschodniej części kontynentu - w tym chyba jednak szczególnie polskie - powoduje, że ma ona tu bardziej złożony charakter. Po 123 latach zaborów, (...) w 1989 roku Polacy odzyskali poczucie suwerenności. Po kolejnych zaledwie 15 latach, a więc po okresie życia niespełna jednego pokolenia, zrezygnowali z jej części wchodząc w skład Unii Europejskiej.
W nowych warunkach dla wielu z nich bliskie stały się obawy o zachowanie narodowej tożsamości. Sytuacja ta dla świata nauki staje się nie tylko atrakcyjnym wyzwaniem badawczym, ale wręcz obowiązkiem naukowym. (...)
SPIS TREŚCI
Wstęp
Zdzisław Chmielewski - Zachodnia humanistyka wobec problemu europejskiej tożsamości
Stanisław Jankowiak - Rozwój społeczeństwa w nowym i dawnym otoczeniu. Porównanie ewolucji społecznej po II wojnie światowej na ziemiach odzyskanych i ziemiach dawnych Polski
Joanna Nowosielska-Sobel, Grzegorz Strauchold - "Spotkania dolnośląskie" jako forum dyskusyjne nad historią Ziem Zachodnich po II wojnie światowej
Adam Makowski - Polityka ekonomiczna państwa a procesy integracji społecznej na ziemiach zachodnich i północnych w II połowie XX wieku
Alina Hutnikiewicz - Gospodarka morska - dobrodziejstwo czy balast dla rozwoju tożsamości regionalnej Pomorza Zachodniego
Małgorzata Machałek - Udział szkoły w procesie integracji społeczeństwa na ziemiach zachodnich i północnych po II wojnie światowej
Edward Włodarczyk - Pomorze Zachodnie jako pogranicze polsko-niemieckie po 1945 roku
Izabela Lewandowska - Oswajanie dóbr kultury, architektury i nazewnictwa a procesy integracji społecznej na Warmii i Mazurach po II wojnie światowej
Marzenna Giedrojć - Wpływ powojennej polityki państwa na tożsamość narodową mieszkańców Pomorza Zachodniego
Janusz Mieczkowski - Symbole mniejszości w procesie komunikowania społecznego na Pomorzu Zachodnim
Tomasz Sikorski - Tożsamość europejska wobec wyzwań modernizacji Europy. Przypadek Prawa i Sprawiedliwości
Bartłomiej Toszek - Wpływ integracji europejskiej na kształtowanie tożsamości bałtyckiej
Magdalena Muranowicz - Tożsamość regionalna, narodowa czy europejska. Perspektywy rozwoju społecznego w Unii Europejskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. PZ [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Rządzących i Rządzonych ; 15)
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 133-142. Indeks.
Świat pędzi do przodu, zmieniają się technologie, powstają nowe produkty i… niestety formy walki zbrojnej. Żeby za tym nadążyć i przed tym się obronić społeczeństwa muszą być do tego przygotowane. W założeniach temu przygotowaniu ma służyć system edukacji. W krytycznym raporcie o stanie systemu oświaty, zawierającym analizę i rekomendacje zmian zatytułowanym „Edukacja Państwowa. Kształcenie czy programowanie umysłów?” autor – Karol Sobiecki – analizuje stan polskiego systemu edukacji państwowej. Ten jednak nie rysuje się dobrze. Argumentacja autora i przykłady pokazują, że państwowa oświata nie przygotowuje we właściwy sposób młodych ludzi do wyzwań stawianych im przez szaleńczo pędzący świat. O wadze spostrzeżeń autora decyduje fakt, że jest on ekspertem niezależnym. Niezależnym – w pełnym tego słowa znaczeniu. Książka składa się z 3 części. Z „Opisu stanu polskiej edukacji” wyłania się niestety jej dość ponury stan, by nie powiedzieć dosadniej – opłakany. Stan, który należy natychmiast zmienić. Część druga traktuje o przyczynach, które do tego stanu doprowadziły, by bowiem coś poprawić należy znać przyczyny. Bardzo ciekawa jest trzecia część poświęcona wnioskom i propozycjom zmian. Książka jest wyjątkową pozycją na polskim rynku wydawniczym, można się zgadzać z jej tezami lub z nimi polemizować, jednak nie można jej… nie przeczytać. Książka typu „must read” dla każdego, kogo choć trochę dotyczą polski system edukacyjny i wychowanie młodzieży. Polecamy ją rodzicom, nauczycielom, pracownikom oświaty i oczywiście samym uczniom.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bogusław Śliwerski jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskich nauk o edukacji w ostatnich dekadach. Jego kolejne książki dokonywały äprzełomów dyskursywnychö w pedagogice, a impulsy teoretyczne i empiryczne, które wnosił, odegrały ogromną rolę w kształtowaniu sposobów myślenia w edukacji i o edukacji. [...] pokazuje w sposób znakomity, poparty bardzo przekonującymi wynikami przeprowadzonych przez siebie badań, mechanizmy sprawowania władzy polityczno-edukacyjnej w Polsce. Przedstawia, jak nowe, pełne ľ aby odwołać się do myśli Foucaulta ľ władzy/wiedzy dyskursy polityczne äprzycinająö i rekonstruują rzeczywistość edukacyjną, ograniczając możliwości upodmiotowienia lokalnych aktorów życia pedagogiczno-oświatowego. W prowadzonych precyzyjnie, a jednocześnie bardzo komunikatywnie narracjach Bogusław Śliwerski pokazuje, w jaki sposób władza ustawy, rozporządzenia czy decyzji tworzy änowy światö, nową scentralizowaną rzeczywistość, w ramach której alternatywne sposoby myślenia i działania są marginalizowane/wykluczone. [...] Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu to nie tylko książka pedagogiczna, ale także politologiczna, jej Autor bowiem ukazuje nieuchronność asymetrycznych w każdym aspekcie związków (uprzedmiotawianej) oświaty z (upodmiotowioną i bezwzględnie decyzyjną) polityką i władzą. Przedstawia, niekiedy niemal ädetalicznieö, jak władza (czasami tylko dlatego, aby potwierdzić äswoją władzęö) przedostaje się do najmniejszych nawet zakątków codziennej praktyki edukacyjnej. prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 37 [Filia Naukowa] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 302-313.
Jednym z problemów, jakie dotknęły zniszczoną II wojną światową, odbudowującą się Polskę, był brak odpowiadających wymogom ówczesnych czasów budynków szkolnych. Rozwiązaniem miała stać się akcja budowy szkół tysiąclecia – największej państwowej akcji związanej z obchodami Tysiąclecia Państwa Polskiego. Trwała ona od pierwszych lat rządów Władysława Gomułki. Zakończono ją dopiero w czasach gierkowskich. W powstawanie nowych szkół zaangażowano specjalistów, architektów, działaczy i niemal każdego obywatela PRL. Z jakimi problemami zmagali się organizatorzy tej akcji? Jakie błędy popełniono? Jakie decyzje polityczne stały za podjęciem tak kosztownego i skomplikowanego przedsięwzięcia? Książka "Tysiąc szkół na Tysiąclecie" to pierwsza całościowa historia projektu, który na zawsze odmienił życie tysięcy dzieci oraz wygląd setek polskich miast. Została wzbogacona o liczne fotografie z epoki oraz kompletną listę wszystkich szkół, którym oficjalnie przyznano miano „szkoły tysiąclecia”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Centralny Projekt Badawczy IPN Władze Komunistyczne Wobec Kościołów i Związków Wyznaniowych w Polsce 1944-1989)
(W Służbie Niepodległej)
Bibliografia, netografia na 509-531. Indeks.
Monika Wiśniewska opisuje pierwsze dwie dekady funkcjonowania przedszkoli w PRL-u. Stawia tezę, że były to miejsca silnej indoktrynacji ideologicznej prowadzonej zgodnie z komunistyczną filozofią.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Naukowa
Brak informacji o dostępności: sygn. 373.2 [Filia Naukowa] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej