Kultura pamięci
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(4)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Druki ulotne
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(3)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(1)
Czytelnia dla Dorosłych
(3)
Autor
Grahl Kurt. Fiddichow an der Oder
(1)
Lahnstaedt Stephan (1980- )
(1)
Nowacki Bartosz
(1)
Schmidt Kurt. Aus der Chronik der Stadt Bahn
(1)
Schulz Johannes. Greifenhagen/Oder
(1)
Tanaś Sławoj
(1)
Urbańska Magdalena (teatrolog)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(2)
1950 - 1959
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Powieść polska
(3282)
Powieść amerykańska
(2914)
Kobieta
(1502)
Powieść angielska
(1485)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1248)
Kultura pamięci
(-)
Rodzina
(1116)
Powieść młodzieżowa polska
(992)
Język polski
(948)
Przyjaźń
(860)
Poezja polska
(686)
Dziecko
(679)
Miłość
(644)
Literatura dziecięca polska
(604)
Poezja dziecięca polska
(575)
Polska
(540)
Powieść francuska
(536)
Literatura polska
(533)
Bajkoterapia
(504)
II wojna światowa (1939-1945)
(494)
Wojsko
(482)
Powieść niemiecka
(478)
Tajemnica
(474)
Wychowanie przedszkolne
(462)
Zwierzęta
(450)
Relacje międzyludzkie
(449)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(442)
Pisarze polscy
(412)
Młodzież
(398)
Uczniowie
(390)
Wychowanie w rodzinie
(390)
Nauczyciele
(373)
Historia
(368)
Rodzeństwo
(364)
Wojna 1939-1945 r.
(363)
Dzieci
(354)
Powieść młodzieżowa angielska
(352)
Wychowanie
(345)
Książka mówiona
(323)
Uczucia
(321)
Nastolatki
(320)
Śledztwo i dochodzenie
(315)
Opowiadanie polskie
(309)
Żydzi
(309)
Sekrety rodzinne
(300)
Matematyka
(292)
Dziewczęta
(285)
Magia
(283)
Życie codzienne
(283)
Filozofia
(279)
Powieść rosyjska
(274)
Małżeństwo
(273)
Sztuka
(267)
Trudne sytuacje życiowe
(260)
Psy
(259)
Nauczanie początkowe
(258)
Szkolnictwo
(256)
Policjanci
(255)
Internet
(249)
Pamiętniki polskie
(249)
Dramat polski
(247)
Kultura
(236)
Powieść dziecięca polska
(236)
Język angielski
(229)
Ludzie a zwierzęta
(229)
Polacy za granicą
(223)
Terroryzm
(223)
Boże Narodzenie
(222)
Matki i córki
(222)
Zabójstwo
(221)
Polityka międzynarodowa
(217)
Psychologia
(217)
Pedagogika
(210)
Przyroda
(209)
Zarządzanie
(209)
PRL
(207)
Unia Europejska
(201)
Nauczanie
(200)
Wsie
(199)
Władcy
(199)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(197)
Przedsiębiorstwo
(194)
Psychoterapia
(192)
Wakacje
(191)
Politycy
(185)
Fizyka
(184)
Literatura
(183)
Osoby zaginione
(183)
Wybory życiowe
(181)
Publicystyka polska
(177)
Chłopcy
(176)
Podróże
(174)
Geografia
(173)
Dziadkowie i wnuki
(168)
Narkomania
(166)
Śmierć
(166)
Samorząd terytorialny
(165)
Dziennikarze
(164)
Policja
(164)
Przestępczość zorganizowana
(163)
Stosunki interpersonalne
(160)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1939-1945
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Banie (woj. zachodniopomorskie, pow. gryfiński, gm. Banie)
(1)
Generalne Gubernatorstwo (1939-1945)
(1)
Gryfino (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Powiat gryfiński (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Widuchowa (woj. zachodniopomorskie, pow. gryfiński, gm. Widuchowa)
(1)
Gatunek
Monografia
(2)
Broszura
(1)
Informator
(1)
Poezja niemiecka
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Wiersze okolicznościowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(3)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 215-223. Indeks.
Na całym świecie to Auschwitz stało się symbolem mordu na Żydach, dokonanego przez narodowosocjalistyczne Niemcy. Natomiast akcja "Reinhardt", ze swoimi obozami zagłady Bełżcem, Sobiborem i Treblinką, pozostaje w cieniu, chociaż jak nic innego pokazuje istotę Holocaustu: przemysłowe zabijanie ludzi. Równając z ziemią miejsca mordu i paląc wszelkie świadectwa, oprawcy chcieli nie tylko fizycznie zlikwidować ofiary, lecz także jakiekolwiek o nich wspomnienie. Do pewnego stopnia udało im się to. W pierwszej monografii akcji "Reinhardt" napisanej w języku niemieckim Stephan Lehnstaedt przywraca pamięć o dwóch milionach ludzi zabitych w Bełżcu, Sobiborze i Treblince, aby przynajmniej w ten sposób przetrwało świadectwo ich istnienia i cierpienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 94(100)"1939/1945":341.322.5 [Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Druk ulotny
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Reg. [Magazyn Czytelni dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 203-220.
Intensywny rozwój światowej turystyki determinuje organizację przestrzeni turystycznych będących rezultatem zmieniających się w czasie potrzeb konsumpcyjnych turysty, które decydują o odkrywaniu nowych obszarów dla turystyki, choć znanych wcześniej, to nie zawsze z nią identyfikowanych. We współczesnej turystyce kulturowej, w ramach której turysta odwiedza miejsca stanowiące lub prezentujące materialne i niematerialne dziedzictwo historyczne i artystyczne, powszechna jest m.in. śmierć.
Podróże turystyczne, w ramach których odwiedzane są przestrzenie śmierci nazwano tanatoturystyką. Tanatoturystykę można uznać za swego rodzaju pomost pomiędzy śmiercią a życiem, pomiędzy umarłymi a żywymi. Turysta jest zachęcany do kontemplacji śmierci mającej wymiar nie tylko religijny, ale również, a może przede wszystkim, społeczny. Śmierć wzbudza zarówno lęk, respekt, jak i zdystansowany uśmiech. Turystyka jest w stanie wygenerować każdy z zamierzonych skutków, w zależności od potrzeb i zasobów, jakimi dysponują i turyści, i organizatorzy atrakcji turystycznych. Popkulturowe i rozrywkowe produkty turystyczne wielokrotnie wykorzystują aspekt śmierci, jej obraz i symbolikę w celu wywołania określonych wrażeń i emocji. Zamki strachu, muzea śmierci, inscenizacje egzekucji i tortur, podróże do stref zagrożenia życia są niewątpliwie przykładem diametralnie innego, w ocenie wielu kontrowersyjnego lub nieprzyzwoitego, wykorzystania przestrzeni śmierci do celów komercyjnych.
Niezależnie, czy w wymiarze kultury wysokiej czy popularnej zawsze przekaz płynący do turysty ma dla niego wymierne znaczenie. Tanatoturystyka, stanowiąca rodzaj turystyki kulturowej, wpływa na poszerzenie świadomości społecznej, odkrywanie dziedzictwa przez przekraczanie granic kulturowych, rozbudzanie rozmaitych potrzeb, identyfikację, wartościowanie oraz interpretację kultur. Kontakt z przestrzenią śmierci może być dla turysty stymulujący, poprzez odkrywanie nieznanego dla niego świata, wielokrotnie niezrozumiałego i rodzącego obawy.
SPIS TREŚCI
1. WSTĘP
2. ŚMIERĆ I KULTURA
2.1. Zmienność interpretacji śmierci a tanatoturystyka
2.1.1. Krótka historia śmierci
2.1.2. Tabu śmierci
2.2. Dziedzictwo kulturowe śmierci
2.2.1. Kultura śmierci
2.2.2. Śmierć a tożsamość kulturowa
2.2.3. Popkulturowy wymiar śmierci
2.2.4. Okrucieństwo i transparencja śmierci
3. GEOGRAFIA KULTURY ŚMIERCI
3.1. Geografia kultury a przestrzeń śmierci
3.2. Śmierć w geografii podróży kulturowych
3.2.1. Podróże pielgrzymkowe
3.2.2. Podróże kulturowe
3.3. Geografia śmierci
3.3.1. Przestrzeń śmierci
3.3.2. Nekrogeografia – idea geograficznych badań nekropolii
3.3.3. Koncepcja geografii śmierci
4. CZŁOWIEK W PRZESTRZENI TANATOTURYSTYKI
4.1. Turystyka kulturowa
4.1.1. Turystyczna percepcja kultury
4.1.2. Turystyczny dystans międzypokoleniowy
4.2. Związki przestrzeni śmierci z przestrzenią turystyczną
4.2.1. Kulturowa przestrzeń turystyczna
4.2.2. Przestrzeń tanatoturystyki
4.2.3. Determinanty rozwoju przestrzeni tanatoturystyki
4.3. Edukacja w przestrzeni tanatoturystyki
4.3.1. Przestrzeń pamięci
4.3.2. Edukacja i wychowanie
4.3.3. Krajoznawstwo w przestrzeni tanatoturystyki
4.4.Rozwój przestrzeni tanatoturystyki na przykładzie pamięci o aktach terrorystycznych i ludobójstwie
4.4.1. Terror i ludobójstwo jako bariera ruchu turystycznego
4.4.2 Pamięć o terrorze i ludobójstwie jako stymulator ruchu turystycznego
5. ISTOTA TANATOTURYSTYKI
5.1. Atrakcyjność turystyczna kultury śmierci
5.2. Motywy podróży tanatoturystycznych
5.3. Moralne dylematy tanatoturystyki
5.3.1. Turystyczna postawa wobec śmierci
5.3.2. Moralny aspekt tanatoturystyki 1
5.3.3. Znaczenie traumy w tanatoturystyce
5.4. Typologia tanatoturystyki
5.5. Geografia tanatoturystyki
WNIOSKI
LITERATURA
SUMMARY
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 338.48 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 28)
Od 2005 roku – wraz z powstaniem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – nastąpił w polskim kinie renesans historii. Rodzime kino o historii stało się podstawą nowej narracji tożsamościowej i jednym z najważniejszych narzędzi odpowiedzialnych za budowę określonego obrazu przeszłości. Filmy nierzadko stanowią nie tylko reprezentację przeszłych wydarzeń, ale również – za ich pośrednictwem – komentarz do aktualnej sytuacji społecznej czy politycznej, a ich produkcja jest motywowana ideologicznym zapotrzebowaniem. Mają przez to zarówno kulturową, jak i polityczną nośność. Wychodząc z założenia, że wszelkie pozafilmowe okoliczności mają wpływ na całościowy obraz kina, w Filmowym zarządzaniu pamięcią korzenie poszczególnych wątków filmowych sięgają realnych państwowych działań, wydarzeń, debat i dyskusji, a także czasem trudnego do ujęcia „ducha czasów”. Z takiej analizy wyłania się obraz historii podatnej na polityczne aktualizacje oraz będącej poważną stawką w grze o pamięć zbiorową.
Za znakomity uważam już sam pomysł Magdaleny Urbańskiej, aby przyjrzeć się filmowemu zarządzaniu pamięcią. Należy podkreślić, że było to zadanie niezwykle trudne, ponieważ wymagało namysłu nad zjawiskami znajdującymi się w gruncie rzeczy in statu nascendi, budzącymi silne emocje, uwarunkowanymi kwestiami politycznymi i tożsamościowymi. Autorka wywiązała się z niego świetnie, oferując czytelnikom oryginalne, zajmujące i efektywne ujęcie interesującego ją zagadnienia, ale także przybliżając i pogłębiając wiedzę o szeroko rozumianych relacjach kina, historii i polityki, polskiej kinematografii czy społecznym imaginarium. Magdalena Urbańska napisała książkę interesującą, oryginalną, posiadającą dużą wartość poznawczą, poruszającą problematykę o fundamentalnym znaczeniu dla polskiej kultury, oferującą czytelniczą przyjemność na różnych poziomach. (Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego)
SPIS TREŚCI
Wstęp
ROZDZIAŁ I. FILM WOBEC HISTORII I POLITYKI
1.1. Film a historia
1.1.1. Film jako reprezentacja przeszłości
1.1.2. Film historyczny i film o historii
1.2. Zarządzanie pamięcią na gruncie polskiej kinematografii
1.2.1. Pamięć społeczna w bitwie na (mityczne) opowieści
1.2.2. Polityka historyczna i jej narodowe meandry
1.2.3. Kinematografia w dobie podziałów politycznych
ROZDZIAŁ II. MITOLOGIA WOJENNA
2.1. Społeczno-polityczne inklinacje wojenne
2.1.1. II wojna światowa w czasach pokoju
2.1.2. Patriotyczne narracje
2.2. Nowe kino powstańcze
2.2.1. Filmowe powstanie jako generator (politycznego) sensu
2.2.2. Mitotwórcza figura powstańca
2.2.3. Miasto 44 jako wojenne kino atrakcji
2.3. Żołnierze wyklęci – nowy mit powstańca?
2.3.1. Sprzymierzeni z władzą: kontekst polityczno-społeczny
2.3.2. Fabrykowanie mitów: kontekst filmowy
2.4. Inne narracje (po)wojenne
2.4.1. Wypełnianie białych plam
2.4.2. Pamięć odzyskana: (po)wojenne losy mniejszości
2.4.3. Promocja narodowego heroizmu: filmy o Dywizjonie
ROZDZIAŁ III. ROZLICZENIE Z PRL-EM
3.1. Spory o PRL
3.1.1. Obraz PRL-u w czasach dekomunizacji
3.1.2. Lustracja: zarządzanie teczkami w kinie
3.2. Mitologia opozycyjna
3.2.1. Relacja ze Służbą Bezpieczeństwa
3.2.2. Filmowe biografie
3.2.3. Obraz i rola Kościoła
3.3. Historie alternatywne
3.3.1. Mikrohistorie
3.3.2. Filmowa nostalgia za PRL-em
3.3.3. Rewers PRL-u
ROZDZIAŁ IV. RELACJE POLSKO-ŻYDOWSKIE
4.1. Relacje polsko-żydowskie: perspektywy
4.1.1. Problematyka żydowska: między narracją historyczną a polityczną
4.1.2. Sprawca? Dekonstrukcja roli świadka
4.1.3. Sprawiedliwi: Polacy ratują Żydów
4.2. Wojna polsko-polska o pamięć historii
4.2.1. Problemy z recepcją Pokłosia
4.2.2. Polityka kontra estetyka: spór o Idę
4.2.3. Filmy antypolskie?
4.3. Inwazja wypartego
4.3.1. Krzyk ofiar: Z daleka widok jest piękny, Sekret, Demon
4.3.2. Współczesne demony pamięci: mity i motywy
4.3.3. Tęsknię za Tobą, Żydzie! Filmy o pamięci
ROZDZIAŁ V. KOBIETA W KINIE O HISTORII
5.1. Milczenie kina – głos ulicy
5.1.1. Mit Matki Polki – wiecznie żywy?
5.1.2. Kobieca (nie)obecność
5.2. Analiza postaci kobiecych w kinie o historii
5.2.1. Polka walcząca: kobieta w filmach o wojnie
5.2.2. Kobiety PRL-u
5.3. Polskie herstory: kobieca trauma a pamięć narodu
5.3.1. Narracja kobiet: Rewers Borysa Lankosza i Ida Pawła Pawlikowskiego
5.3.2. Przemoc wojenna wobec kobiet
Zakończenie
Bibliografia
Filmografia
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 791 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej