Urbańska Magdalena (teatrolog)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Czytelnia dla Dorosłych
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(783)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Urbańska Magdalena (teatrolog)
(-)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(209)
Steel Danielle (1947- )
(202)
Goliński Zbigniew
(201)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(199)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(198)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Zarawska Patrycja (1970- )
(194)
Fabianowska Małgorzata
(172)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(159)
Jachowicz Stanisław
(159)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(158)
Gawryluk Barbara (1957- )
(156)
Shakespeare William (1564-1616)
(156)
Stanecka Zofia (1972- )
(152)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(151)
Słowacki Juliusz
(151)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(144)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(141)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(141)
Lech Justyna
(138)
Strzałkowska Małgorzata (1955- )
(136)
King Stephen (1947- )
(134)
Christie Agatha (1890-1976)
(132)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Roberts Nora (1950- )
(127)
Szulc Andrzej
(124)
Zimnicka Iwona (1963- )
(122)
Mazan Maciejka
(121)
Oklejak Marianna (1981- )
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(116)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(114)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(110)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Disney
(104)
Onichimowska Anna (1952- )
(104)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(100)
Włodarczyk Barbara
(99)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(97)
Poklewska-Koziełło Ewa (1967- )
(97)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Ross Tony (1938- )
(96)
Skalska Katarzyna
(92)
Tuwim Julian (1894-1953)
(92)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Tyszka Wojciech
(91)
Wilczek Piotr
(90)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(89)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(88)
Kołodziej Katarzyna (1975- )
(87)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Asnyk Adam
(86)
Coben Harlan (1962- )
(86)
Mróz Remigiusz (1987- )
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Widmark Martin (1961- )
(84)
Frączek Agnieszka (1969- )
(82)
Polkowski Andrzej
(82)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(81)
Kolberg Oskar (1814-1890). Dzieła wszystkie
(81)
Sekuła Elżbieta
(80)
Michalak Katarzyna (1969- )
(79)
Baudelaire Charles
(77)
Ludwikowska Jolanta (1962- )
(77)
Goscinny René (1926-1977)
(76)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Prus Bolesław (1847-1912)
(75)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(74)
Maliszewski Karol
(74)
Makuch Maria (1954- )
(73)
Papuzińska Joanna (1939- )
(73)
Butenko Bohdan (1931-2019)
(72)
Kornhauser Julian
(72)
Rusinek Joanna (1979- )
(72)
Sempé Jean-Jacques (1932-2022)
(72)
Usenko Natalia (1969- )
(72)
Drewnowski Jacek (1974- )
(71)
Piotrowska Eliza (1976- )
(71)
Siewior-Kuś Alina
(71)
Simon Francesca (1955- )
(71)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Film fabularny
(1)
Film historyczny
(1)
Film polski
(1)
Historia
(1)
Kobieta
(1)
Kultura pamięci
(1)
PRL
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Polityka historyczna
(1)
Powstańcy warszawscy
(1)
Tematy i motywy
(1)
Żołnierze wyklęci
(1)
Żydzi
(1)
Temat: czas
2001-
(1)
Gatunek
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 28)
Od 2005 roku – wraz z powstaniem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – nastąpił w polskim kinie renesans historii. Rodzime kino o historii stało się podstawą nowej narracji tożsamościowej i jednym z najważniejszych narzędzi odpowiedzialnych za budowę określonego obrazu przeszłości. Filmy nierzadko stanowią nie tylko reprezentację przeszłych wydarzeń, ale również – za ich pośrednictwem – komentarz do aktualnej sytuacji społecznej czy politycznej, a ich produkcja jest motywowana ideologicznym zapotrzebowaniem. Mają przez to zarówno kulturową, jak i polityczną nośność. Wychodząc z założenia, że wszelkie pozafilmowe okoliczności mają wpływ na całościowy obraz kina, w Filmowym zarządzaniu pamięcią korzenie poszczególnych wątków filmowych sięgają realnych państwowych działań, wydarzeń, debat i dyskusji, a także czasem trudnego do ujęcia „ducha czasów”. Z takiej analizy wyłania się obraz historii podatnej na polityczne aktualizacje oraz będącej poważną stawką w grze o pamięć zbiorową.
Za znakomity uważam już sam pomysł Magdaleny Urbańskiej, aby przyjrzeć się filmowemu zarządzaniu pamięcią. Należy podkreślić, że było to zadanie niezwykle trudne, ponieważ wymagało namysłu nad zjawiskami znajdującymi się w gruncie rzeczy in statu nascendi, budzącymi silne emocje, uwarunkowanymi kwestiami politycznymi i tożsamościowymi. Autorka wywiązała się z niego świetnie, oferując czytelnikom oryginalne, zajmujące i efektywne ujęcie interesującego ją zagadnienia, ale także przybliżając i pogłębiając wiedzę o szeroko rozumianych relacjach kina, historii i polityki, polskiej kinematografii czy społecznym imaginarium. Magdalena Urbańska napisała książkę interesującą, oryginalną, posiadającą dużą wartość poznawczą, poruszającą problematykę o fundamentalnym znaczeniu dla polskiej kultury, oferującą czytelniczą przyjemność na różnych poziomach. (Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego)
SPIS TREŚCI
Wstęp
ROZDZIAŁ I. FILM WOBEC HISTORII I POLITYKI
1.1. Film a historia
1.1.1. Film jako reprezentacja przeszłości
1.1.2. Film historyczny i film o historii
1.2. Zarządzanie pamięcią na gruncie polskiej kinematografii
1.2.1. Pamięć społeczna w bitwie na (mityczne) opowieści
1.2.2. Polityka historyczna i jej narodowe meandry
1.2.3. Kinematografia w dobie podziałów politycznych
ROZDZIAŁ II. MITOLOGIA WOJENNA
2.1. Społeczno-polityczne inklinacje wojenne
2.1.1. II wojna światowa w czasach pokoju
2.1.2. Patriotyczne narracje
2.2. Nowe kino powstańcze
2.2.1. Filmowe powstanie jako generator (politycznego) sensu
2.2.2. Mitotwórcza figura powstańca
2.2.3. Miasto 44 jako wojenne kino atrakcji
2.3. Żołnierze wyklęci – nowy mit powstańca?
2.3.1. Sprzymierzeni z władzą: kontekst polityczno-społeczny
2.3.2. Fabrykowanie mitów: kontekst filmowy
2.4. Inne narracje (po)wojenne
2.4.1. Wypełnianie białych plam
2.4.2. Pamięć odzyskana: (po)wojenne losy mniejszości
2.4.3. Promocja narodowego heroizmu: filmy o Dywizjonie
ROZDZIAŁ III. ROZLICZENIE Z PRL-EM
3.1. Spory o PRL
3.1.1. Obraz PRL-u w czasach dekomunizacji
3.1.2. Lustracja: zarządzanie teczkami w kinie
3.2. Mitologia opozycyjna
3.2.1. Relacja ze Służbą Bezpieczeństwa
3.2.2. Filmowe biografie
3.2.3. Obraz i rola Kościoła
3.3. Historie alternatywne
3.3.1. Mikrohistorie
3.3.2. Filmowa nostalgia za PRL-em
3.3.3. Rewers PRL-u
ROZDZIAŁ IV. RELACJE POLSKO-ŻYDOWSKIE
4.1. Relacje polsko-żydowskie: perspektywy
4.1.1. Problematyka żydowska: między narracją historyczną a polityczną
4.1.2. Sprawca? Dekonstrukcja roli świadka
4.1.3. Sprawiedliwi: Polacy ratują Żydów
4.2. Wojna polsko-polska o pamięć historii
4.2.1. Problemy z recepcją Pokłosia
4.2.2. Polityka kontra estetyka: spór o Idę
4.2.3. Filmy antypolskie?
4.3. Inwazja wypartego
4.3.1. Krzyk ofiar: Z daleka widok jest piękny, Sekret, Demon
4.3.2. Współczesne demony pamięci: mity i motywy
4.3.3. Tęsknię za Tobą, Żydzie! Filmy o pamięci
ROZDZIAŁ V. KOBIETA W KINIE O HISTORII
5.1. Milczenie kina – głos ulicy
5.1.1. Mit Matki Polki – wiecznie żywy?
5.1.2. Kobieca (nie)obecność
5.2. Analiza postaci kobiecych w kinie o historii
5.2.1. Polka walcząca: kobieta w filmach o wojnie
5.2.2. Kobiety PRL-u
5.3. Polskie herstory: kobieca trauma a pamięć narodu
5.3.1. Narracja kobiet: Rewers Borysa Lankosza i Ida Pawła Pawlikowskiego
5.3.2. Przemoc wojenna wobec kobiet
Zakończenie
Bibliografia
Filmografia
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 791 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej