99041
Książka
W koszyku
(Rozprawy i Studia / Uniwersytet Szczeciński, ISSN 0860-2751 ; t. 224)
"Badanie problemów świadomości narodowej nie jest zadaniem ani łatwym, ani wdzięcznym. Podejmowanie takiego zagadnienia wiąże się z obawą, że wskutek jego złożoności i ograniczonego zasięgu nie będzie ono przedstawione w pełni obiektywnie i z teoretyczno-metodologiczną precyzją. Mając na uwadze wielość uwarunkowań genetycznych i kulturowych tej problematyki, skupiono się głównie na obrazie Niemiec i Niemców w świadomości polskiej młodzieży miast pogranicza, uczącej się w szkołach średnich. Opracowanie oparto na badaniach empirycznych. Składa się ono z czterech wzajemnie powiązanych rozdziałów, mających jednak charakter przyczynkowy. Pierwszy dotycy orientacji teoretycznej. Podjęto w nim próbę określenia i wyodrębnienia pogranicza jako kategorii terytorialnej, etnicznej i kulturowej. (...) W drugim rozdziale skupiono się na analizie postaw młodzieży wobec Niemiec i Niemców. Ukazano przy tym zarówno uprzedzenia i stereotypy, jak i stosunki polsko-niemieckie w świadomości młodzieży. Trzeci rozdział przedstawia opinie młodzieży polskiej na temat lokalnej mniejszości niemieckiej (przychylność lub nieprzychylność). Wreszcie w rozdziale czwartym, ostatnim, ukazano problemy pogranicza jako wartości i podjęto próbę zarysowania socjologii pogranicza. Przyjęto, iż w każdej strefie społeczno-przestrzennej i kulturowej pogranicza między zbiorowościami występują związki odzwierciedlające się w postawach i dążeniach poszczególnych grup etnicznych i narodowych. Można założyć, że związki te przejawiają się zarówno w tolerancji jak i nietolerancji, poczuciu wrogości i dyskryminacji, nasilonej agresji i alienacji, a także we wzajemnej współpracy i w zrozumieniu odmienności.
Pogranicze stwarza okazję do kontaktów z innością i różnorodnością w sferze gospodarczej i technologicznej, kulturowej i etnicznej, politycznej i wyznaniowej. W społeczeństwie otwartym i demokratycznym pozwala na kształtowanie wspólnych wartości i układów partnerskich. Obszar ten może być jednak również strefą zagrożenia, uniformizmu lub izolacji". - [Fragm. Wstępu]
Spis treści
Wstęp
ROZDZIAŁ I
ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE BADAŃ
1. Orientacja teoretyczna badń
2. Podstawowe pojęcia
2.1. Pojecie narodu
2.2. Mniejszość etniczna
2.3. Pogranicze
3. Koncepcje badań
4. Uczniowie miast przygranicznych jako przedmiot badań
5. Problematyka i organizacja badań
ROZDZIAŁ II
NIEMCY W ŚWIADOMOŚCI MŁODZIEŻY MIAST POLSKIEGO POGRANICZA
1. Wiedza badanych o Niemcach i Niemczech
2. Wizerunek Niemca w opinii młodzieży
3. Styczności i stosunki społeczne z Niemcami
4. Rodzina i społeczeństwo niemieckie jako układ odniesienia i porównań
4.1. Współczesna rodzina niemiecka jako układ odniesienia
4.2. Wartości religijne w życiu młodzieży
4.3. Społeczeństwo niemieckie jako układ odniesienia
ROZDZIAŁ III
MNIEJSZOŚĆ NIEMIECKA W ŚWIADOMOŚCI MŁODZIEŻY
1. Nobilitacja problematyki etnicznej
2. Mniejszości etniczne w opinii młodzieży
3. Wiedza polskiej młodzieży o lokalnej mniejszości niemieckiej
4. Mniejszość niemiecka jako zbiorowowość lokalna
ROZDZIAŁ IV
CIĄGŁOŚĆ I ZMIANA POGRANICZA POLSKO-NIEMIECKIEGO
1. Problemy socjologii pogranicza
1.1. Badanie społeczności terytorialnych pogranicza
1.2. Badanie poszczególnych segmentów struktury pogranicza
1.3. Badanie procesów przygranicznych
1.4. Badanie instytucji
2. Zjednoczone Niemcy a problemy społeczności pogranicza
3. Euroregionalizacja stref pogranicza
3.1. Regionalizacja w integrowanej Europie
3.2. Euroregiony w strefie pogranicza
4. Zjawiska patologii w strefie pogranicza
4.1. "Juma" jako przestrzeń społeczna deprywacji
4.2. Patologia migracji cudzoziemców
REFLEKSJE KOŃCOWE
BIBLIOGRAFIA
ZAŁĄCZNIKI
ZUSAMMENFASSUNG
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na s. tyt. także t. 318 oznaczający nr kolejny serii Rozprawy i Studia do nr 74 wydawanej przez WSP w Szczecinie.
Bibliogr. s. 103-110.
Uwaga dotycząca języka
Zsfassung.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej